Söndagen den 4 december. Hej världen!

Idag har vi varit ute, alltså utomhus, bara runt sjukhuset men ändå. I dag har de tagit bort Perfalgamet (intravenöst Alvedon), och Tienamet (bredspektra antibiotika), dvs. två saker mindre på droppställningen. Alfons har druckit två klunkar vatten, andra gången tog han lite för mycket och kräktes. Men det känns fantastiskt ändå. Farmor och farfar var här och firade andra advent, med lussebullar och glögg. Sen kom Sara och Alfred och vi gick ner på dagiset och byggde lite med tågbanan. Trots att Alfons hade varit vaken sedan elva somnade han inte förrän klockan tio i kväll (han sov en stund runt halv ett och en stund innan julkalendern). Men det känns fantastiskt. Alla värden går snabbt åt rätt håll, de vita blodkropparna var idag på 1,1 (man ska ha mellan 5-15), B-Neutrofilia. rem 1 (en typ av vita) har visat sig för första gången och var på 0,37 (man ska ha mellan 1,5-8,0). Snabb sänkan har fortsatt neråt från 135 till 83 idag, och ingen feber på hela dagen.

Det som ska hända nu är att morfinet ska sakta skruvas ner för att inte ge abstinens. Sänkan ska ner till normal värden (under 8) och antibiotikan mot hans blodförgiftning ska gå färdigt (några dagar till). Han ska börja dricka och äta, mer och mer, så kan vätskedroppet och näringsdroppet tas bort. Sedan är det bara medicinerna mot svamp i munnen och svampinfektioner i kroppen och den uräckliga Ursofalken (som skyddar levern mot cellgifter) som är kvar. Dessa kan man ta hemma. Ja, och så ska magen och bajsandet komma igång också, hm. Ja just det han ska börja gå igen, det kan vara lite svårt när man bara legat ner i två veckor. Vi tvingar honom att gå de tre metrarna från sängen till badbaljan varje dag, men det är knappt han orkar.

Men jag siktar högt. På fredag eller lördag ska vi väl kunna vara hemma, eller få permis i alla fall. Nu är jag en trött och glad pappa och orkar inte skriva mer.

Måste skriva att Alfons har varit jätte duktig de senaste dagarna och tagit nästan alla sina mediciner, som han ska ta i munnen. Det gör jätte ont varje gång, och nästan varje gång slutar det med att han kräks, men han tar dem ändå. Visst vi har det tufft, men han har det tuffast.

Pappa


Kommentarer
Postat av: Kajsa

Sitter uppe, massor med tankar som snurrar. Skönt att höra att det går bra, att det går framåt. Hälsa Alfons så jättemycket från mig! Jag hoppas att vi kan träffas snart och prata om pirater!!!

2005-12-05 @ 00:44:56
Postat av: Sofie

Alfons, du är en riktig riddare! Så himla stark, och att du orkar kämpa så varje dag!
Du är nog en av mina största idoler, lille prins.
Glöm inte att gammelkusinen älskar dig!

2005-12-05 @ 08:00:18
Postat av: Faster Therese

Det är jätte skönt att höra så många positiva besked. Det gör mig glad. Låter som om det varit en helt okej helg med tanke på omständigheterna. Blir arg att höra att farmor och farfar har varit där och än en gång inte hört av sig till mig och frågat om jag vill med!!! Dom vet att jag vill med och kan väl fråga, det är väl inte så mycket begärt? Dessutom när jag nu åker till England på torsdag... Hrmmm.... Inte glad alls!
Men Christian och Cataraina det är inte ert problem.
Men pussar på er alla 4 och hoppas att det fortsätter fram i samma anda och takt.

Puss och kram

2005-12-05 @ 14:01:53
Postat av: Britta

Kära Catarina med familj!Mina tankar följer er.Måtte alla goda krafter bistå lille Alfons och er alla till fortsatt mod och styrka.Varma hälsningar från Britta

2005-12-05 @ 14:19:44
Postat av: Anonym

Hej lille Alons sjörövare! Nu kan farmor läsa om dig, Alma och mamma och pappa på bloggen igen! Nu har jag en ny dator så jag kan skriva till dig också! Farmor tyckte det var så roligt att hälsa på dig i går, mest glad för att du var lite piggare. Du till och med busade med att skjuta ballong på farfar och med små svaga ljud förklarade du dinosauriefilmen för farmor. Har du hunnit skriva din önskelista till tomten? Jag känner på mig att du får fina paket av tomten! Du har varit så jätteduktig! Hoppas doktorn som "gissar" har rätt så att du får komma hem snart och leka och bara vara "som vanligt"- slippa alla apparater och slangar.
Massor av kramar till er alla från Farmor

2005-12-05 @ 15:04:09
Postat av: Hanna faster Therese väninna

Hej familjen.
De vita riddarna kommer att gå segrande ur denna strid tillsammans med dig Alfons.

Gud vad ni är starka Catarina & Christian, beundrar er verkligen.

Skickar en tanke varje dag till er.
Det är ofta tårarna rullar ner för mina kinder både av sorg och glädje. Hoppas ni känner alla tankar som skickas till er.
Varma karmar från Malmö

2005-12-05 @ 15:32:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback