Onsdagmorgon den 6 september.

Alfons sov hela dagen igår med undantag från det obligatoriska dagsbadet som varade 10 minuter. Då höll han dessutom på att somna. Det var inte mycket vettigt vi fick gjort, vi mest väntade på svar. Svar på våra omöjliga frågor; hur ska det komma att gå. Blir han frisk? Kommer han att överleva? Också lite mer realistiska frågor, vad visade MIBG´n?

Så blev eftermiddagen nästan kväll och in kom Thomas Wiebe, överläkare här på avdelning 64. Han satte sig i fåtöljen och la händerna i knäet. Så gav han oss hoppet tillbaka! Inget mer syns på röntgen. Inget mer än tumörranden längs kotpelaren. Det kan finnas tumörceller som "klättrar" i kroppen men som inte syns eftersom det måste finnas ett visst upptag för att det ska synas. I huvudet sitter det i skallbenet under hypofysen, inte i själva hjärnhinnan som dom först trodde. Tumören i huvudet är stor som en lillfingernagel.

Det är nu betämt att han kommer att få två omgångar med cellgifter, och det kommer att sträcka sig över 2-3 veckor. Efter det gör man synundersökning och magnetröntgen (MR) för att se hur det ser ut. Finns det fortfarande kvar, oförändrat, mer eller större så avbryts experimentet. vet vi vad som väntar. Inte nu. Nu lever vi! Och snart kommer bebisen.

Permis idag, så vi åker härifrån nu under morgonen och så kommer Christian och Alfons tillbaka ikväll om allt går som vi vill!!!

Och vi är så glada! Tack för alla ord, tankar och skriverier!!!

En vacker dag ska vi tacka er bättre. Detta får vara sålänge!

Catarina


Kommentarer
Postat av: Eva L

Härlig morgonläsning.
Kan man skriva så när det bevisligen finns cancer i kroppen? Jag har ju själv mottagit ett återfallsbesked en gång och vill inte vara med om det igen.

Njut av dagen, Alfons, Alma och bebisen.

Kram Eva

2006-09-06 @ 07:57:09
Postat av: Linda

Åh vad glad jag blev nu på morgonen! Hoppas att ni får en underbar dag idag. Ta väl hand om varandra.

2006-09-06 @ 08:07:10
Postat av: Sofie

härligt! Ett positvivt besked även om det inte ger några garantier för något. Njut nu av er dag tillsamman hemma och hoppas Alfons får vara lite pigg!

2006-09-06 @ 08:08:33
Postat av: gammelfaster carina

SKÖNT!!!
Ha en underbar dag. Kram

2006-09-06 @ 08:29:43
Postat av: Helena

Heja, heja Alfons! Håller tummarna så de blir blå.

2006-09-06 @ 08:51:48
Postat av: Sara

Instämmer, roligaste morgonläsningen på länge - bättre än fadäsen inom fotbollslandslaget och bättre än folkpartiskandalen... ;-) Skämt å sido. Kämpa vidare nu. Kramar Sara, som väntar på att bebis nr 3 ska komma

2006-09-06 @ 08:58:56
Postat av: Anna

Glädjetårar, för er skull, håller tummar och tår för allt vad jag är värd....

Kramar

2006-09-06 @ 09:04:45
Postat av: Emma Viklund

Antligen hopp, vi har varit sa oroliga...vill bara krama er alla och ge er styrka for veckorna som kommer. Nu ska cansern bort!!! Vi ar i London, om ni har dvd spelare pa sjukhuset sa kan vi nog hitta en film med svensk talande...MYCKET KARLEK

Tank hur mycket ni far lara er att uppskatta det minsta har i livet, det kan inte ta mycket for att ni ska kanna karlek. Men ocksa uppgivenhet...ni ar sa vackra hela er familj, kan inte vanta tills jag far se det lilla livet i magen som snart ska komma ut. Mycket karlek xxxxxxxxxxxxxxxxx

2006-09-06 @ 09:23:39
Postat av: Maria i Hälsingland

Hej Hopp

Njut av dagen!! Det är ni värda!!
Följer er kamp varje dag. Önskar det fanns ngt jag som medmänniska kunde göra för er Alfons och alla andra sjuka barn..

Styrkekramar till er från mig

2006-09-06 @ 09:44:48
Postat av: Camilla med familj

Hej allihop!

Var inne här på dagens första besök. Det blir några gånger varje dag. Tack för de glada nyheterna. Nu tar vi nya tag.

Du är vår lilla hjälte Alfons. Jag tror att det är kroppens sätt att bekämpa det onda, att du sover så mycket nu. Det är kanske det bästa för dig, då slipper du ju ha så ont. Vi sänder många jättekramar ifrån Ystad till er alla. Ha en jättebra dag.

Camilla, Martin, Christopher och Jonathan.

2006-09-06 @ 09:55:51
Postat av: Anna

Mina tankar är hos er.

Ge Alfons och Alma-Lee de största kramarna. Vilka underbara barn ni har!

2006-09-06 @ 10:01:40
Postat av: Faster Therese

Positiva besked är goda besked. Skönt att känna lite mer hoppp och tron på att nu kommer det att gå bra. Detta var vändpunkten.
Jag hoppas och tror.

2006-09-06 @ 10:05:35
Postat av: Boris

Kanon låter riktigt bra Pascalls tumörer vid åter fallet låter som om dom var fler och större än hos Affe lille toppen vicken jäkla lättnad, oj vad skönt och vad härligt att Thomas kommer med något gott för när det är illa och han är sändebud är det aldrig muntert.
Jag och Judit har oroat oss nåt så in i..... nu är ni på rätt riktning igen. krama killen hårt från oss alla.

2006-09-06 @ 10:34:33
Postat av: Kicki med Cindy, Cody och Kyle

Har nyligen börjat att läsa om er här. Hoppas att ni får en riktigt underbar dag nu.

Postat av: Lena E

Åååh, vad jag blev glad idag när jag tittade in till dej, Alfons!! Så skönt för dej att komma hem.

Kramizar
Lena & Zeb

2006-09-06 @ 11:33:12
Postat av: Leon + familj

Åh, vi är så glada för detta! Nu vet ni vad Alfons har att slåss emot och nu gäller det att cellgifterna gör sitt jobb under de här veckorna. Och ni behöver inte vänta varje stund på Besked - det är så outhärdligt med den där väntan. Vi har tänkt på er hela tiden, och vi har tänkt på hur ni suttit och väntat på att det ska knacka på dörren och samtalet ska komma, på hur världen och tiden stannar.
Kramar från oss!
Anna och Micke

2006-09-06 @ 11:50:57
URL: http://www.caringbridge.org/europe/leons
Postat av: Kyle med familj

Det var så oroande när ni skrev att då kom Thomas in och satte sig, vilken lättnad att det var positiva besked, nytt hopp och lite andningspaus för er. Om Alfons sover så mycket så har han förrhoppningsvis inte lika ont och så hejar vi på de här hemska cellgifterna under tiden!
Kramar Kati och Bob

2006-09-06 @ 12:39:21
URL: http://www.caringbridge.org/ky/kyle
Postat av: Sofie B

Fan vad skönt att läsa att det går lite framåt. Man vågar nästan inte hoppas än, men idag ska vi glädjas åt att det inte visade sig fler tumörer.
Vi kan alltid skicka ner en film med My Little Pony om ni vill ha den, :)

All kärlek!

2006-09-06 @ 12:42:59
Postat av: Jennie

Jag håller tummarna och önskar för allt jag är värd att detta går vägen för Alfons och er.
För "Ajja marn e dittia" som Tilda sjunger..! (=alla barn är viktiga).

Hoppas ni får en fin dag tillsammans!

/Tildas mamma

2006-09-06 @ 13:03:51
Postat av: Ellen

Idag verkar vara hoppets dag! Jag har precis fått lite ökat hopp om att slippa vara arbetslös i november och så kommer jag hit och läser detta som är ett ännu större besked! Vad glad jag blir! Nu är det bara att fortsätta med tumhållningen och hoppas på att cellgifterna ska utrota all cancer och att den sen håller sig borta i fortsättningen!
Jag tänker på er! Tänk att ni snart är fem!

2006-09-06 @ 13:16:33
URL: http://www.avigt.nu
Postat av: Birgitte, Kalles mamma

Vidunderligt at høre!!! Mange tanker herfra!

2006-09-06 @ 13:52:38
Postat av: Miriam

Åh, vad glad jag blir! Hoppas ni snart får ett säkrare besked.

*kram*

2006-09-06 @ 13:58:15
URL: http://www.meramiriam.se
Postat av: Ditte

Vet inte vad ni skrivit. Kan omöjligt läsa ens kommentarerna här, i en datasal långt bort. Bara sett bilderna, min älskade Alfons så trött i ögonen, så tunn i ansiktet. I skolans vardag känns er kamp så avlägsen, så overklig. Jag har fortfarande inte förstått vad som nu händer. Vill inte, kan inte förstå. Min sista kväll med Alfons var fantastisk i all smärta. Hur han, efter varje utskällning, la sig på min arm och andades intill mig. Aldrig har jag känt mig så nära någon, och jag är så tacksam för de timmarna. Trots all smärta vet jag att Alfons hade det så bra han kunde utan sina föräldrar. Och jag tror att han förlåter mig för den itvingade medicinen; dagen efter var det trots allt mig han ville bygga lego med.
Tack för att ni ringt. Jag vet att det är tungt. Ni ska veta att jag nog får information från annat håll också, så känn ingen press att ringa! Imorgon får jag min telefon inkopplad, så då blir det lite enklare att höras.
Nu ska jag återigen koncentrera mig på dagens löpsedlar och rubriker. Önskar att jag istället kunde krama er, leka med alma-lee och laga fiskgratäng i mängder... Hur svårt det var att lämna er!
Jag älskar er! Puss

2006-09-06 @ 14:09:25
Postat av: Jessica i Stockholm

Härligt att höra! Ha en jättefin dag och flera många fina dagar önskar jag er, även om det inte är över ännu.

2006-09-06 @ 14:12:09
Postat av: gunilla i dalom

Hoppfull läsning är alltid skönt att få. Har just kommit hem från Claes Ohlssons i Insjön. Finns aldrig riktigt det man vill ha. Stora varma kramar till er alla från mig i ett soligt Älvdalen.

2006-09-06 @ 14:38:18
URL: http://www.kanelbullens.blogspot.com
Postat av: Sofie B

Vet ni vad? Det hände en skitvacker grej innan, så vacker att jag ville gråta. Jag brukar skriva om er i min dagbok på helgon (ett community, om ni kanske inte visste det) och när jag kom hem så berättade Petra, min bästa kompis, att hon hade köpt en present till Alfons, när hon såg den så tänkte hon på honom. Hon har aldrig träffat någon av er, ingen av kusinerna utom Malin m. familj, och ändå så tänker hon så mycket på er. Jag blev så glad för det, så glad för min och er skull och allting. Jag vet inte riktigt vad jag menar. Men det var så fint att jag ville gråta. Så vi skickar nog ner den i dagarna, hoppas det är något fint! Har inte sett det själv än.

Jag älskar er. Puss.

2006-09-06 @ 18:03:45
Postat av: Ann-Helen i Kiruna

Hej Alfons med fam. Jag har följt eran kamp ett tag och ville bara skicka en styrkekram från ett regnigt kiruna. Hittade hit via en annan blogg och efter att varit hit första gången så tittar jag in varje dag. Jag håller tummar och tår att allt blir bra och måste säga att Alfons är en riktig kämpe. Med varma hälsningar och fler styrkekramar/ Ann-Helen

2006-09-06 @ 18:19:49
Postat av: Lotta

Tack för det långa samtalet igår, känns alltid skönt att ventilera tankar och känslor med er. Hoppas dagen har varit lugn och inte så mycket morfin. Vi hörs snart igen.
POK

2006-09-06 @ 18:53:19
Postat av: Evelina

Åh vad roligt att läsa om Alfons idag, hälsa honom att en film är på väg. Borde komma i morgon. Många kramar!

2006-09-06 @ 19:17:45
Postat av: Sofia Rydhög & Fredrik Salomonsson

Skönt med goda nyheter!! Hoppas nu behandlingen tar bort allt det onda. Kämpa på!! vi tänker på er hela tiden.
Många kramar från sofia fredrik o ellen

2006-09-06 @ 19:27:08
Postat av: Lisa

Åhh, vilken otroligt glädje jag kände i hjärtat när jag läste om att det finns hopp för Alfons idag. Det är ju underbara nyheter att det inte lös mer och att tumören i huvudet satt i skallbenet.

Alfons det här ska ni klara! Snart kommer lillasyster och hejar på dig också.

Massa lättade kramar från mig!

2006-09-06 @ 20:15:05
URL: http://idera.org/b
Postat av: Christina Björnfot

Vilken kämpa-kille!
Nu är det bara att ladda med nya krafter och ge tumörerna vad de tål, vi hoppas och hoppas och hoppas att allt går bra!
Vi sitter och väntar på en CT i ett regnigt Växjö och hoppas att vi får åka hem snart... Noel tittar på film och verkar inte ha alltför mycket hemlängtan just nu i alla fall.
Kramar från Christina

2006-09-06 @ 20:23:48
URL: http://www.bjornfot.blogg.se
Postat av: Mikaela

Jag håller tummarna för att allt ska gå bra!

Jag tänker ofta på er och jag hoppas att Alfons ska bli av med den elaka cancern.

2006-09-06 @ 20:32:40
Postat av: Hanna med familj

Åh vad jag blir glad! Ta hand om varandra och njut.
Kramar

2006-09-06 @ 20:46:54
Postat av: Ida

Hej familjen,
Jag följer er resa på bloggen varje dag, håller tummarna och tänker på er.
Kram Ida(elev hos Tommie i V.Vram)

2006-09-06 @ 21:32:16
Postat av: Kajsa

Tack till Thomas för att han gav er och alla oss andra hoppet tillbaka. Måste erkänna att det var svagt och fladdrande innan, men nu brinner det starkt och min tro på att din kämparfysik Catarina har överförts till Alfons är tillbaka. Det där magiska sättet att strunta i oddsen och ta sig vidare i livet på ett det-är-klart-att-jag-blir-frisk-det-kan-ni-ge-er-fan-på sätt.

Jag blev jätteförkyld efter helgen, så jag har inte kunnat prata med er, men idag börjar det kännas bättre.

Många kramar och glädjepussar för det fina beskedet!
Heja bebisen, nu kan du komma!

2006-09-07 @ 09:38:29
Postat av: Lena Andreas o Tova

Vad skönt!Nu hoppas vi att doktorn blandat ihop bra cellgifter.kramar
från Lena Andreas o Tova

2006-09-07 @ 09:59:32
Postat av: gunilla i dalom

Varmaste,varmaste kramar i höstrusket!

2006-09-07 @ 13:15:02
URL: http://kanelbullens.blogspot.com
Postat av: Maria

skönt hoppas att ni njöt av dagen och att ni verkligen bara fick vara ni.....
Bra att ni lever för dagen och här har vi alla ngt gemensamt med er...Det vill säga att ingen har löfte om morgondagen, ingen alls.

Därför är det nog vicktigt att alla lever som om idag är den sissta dagen i sitt liv....
/maria

2006-09-07 @ 14:50:51
Postat av: Tina

Ni behöver inte tacka för våra ord. Det är vi som läser som är tacksamma att få ta del av ert liv, både det vanliga vardagliga och det lite tyngre mörka. Jag är glad att jag får "lära känna" Alfons och hans värld. Tack!

2006-09-07 @ 21:48:13
Postat av: Gunilla i dalom

Som vanligt varma tankar och stora kramar tiller alla. Ute stormar det. Både mysigt och läskigt.

2006-09-08 @ 09:22:57
URL: http://www.kanelbullens.blogspot.com
Postat av: BVC Lotta

Hej på er!
Ville bara skicka en namnsdags GRATTIS! till Alma(pippi)-Lee.
POK
Lotta

2006-09-08 @ 11:21:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback