Tisdagen den 16 januari. Om färd i ambulans, strömavbrott och ny oro.

Så gick strömmen i söndags, just som vi förberett oss på. Det var ordentligt blåsigt och på seneftermiddagen när jag kom hem, efter att ha hälsat på lilla nyfödda tjejen, var det varmt och gott att komma hem; levande ljus och varmt av kaminen i vardasrummet. Allt var bra förutom att Alfons hade fått feber igen: 39.1. Så vi ringde in till avd.43 och de var införstådda med att vi snart skulle komma in. Helt plötsligt fick Alfons näsblod och det är ju inte ovanligt när han har låga trombocyter, vi torkade men insåg snart att detta var mer än vanligt. Det var inget stopp, och snart rann det konstant och både ur näsan och munnen. Vi ringde avdelningen igen och de skickade omedelbart ut en ambulans. Alfons hade bara ett krav när de kom och ville ha med honom i den: "Då får ni sätta på blåljusen." Väl inne konstaterades det att han inte hade mätbara tromocyter och blodvärde på 70. Dessutom har han dragit på sig en ny lunginflammation.

Idag får vi åka hem med KVH och det är så skönt! Han kommer att få intravenös antibiotika var åttonde timme i ungefär en veckas tid.

Som om inte detta skulle vara nog så har vi fått en ny sak att oroa oss över. Alfons har fått en knuta strax ovanför nyckelbenet på vänster sida. Den är ytlig och mäter 3*3 centimeter. Han har inte ont vid undersökning eller beröring. I vår värld är det förmodligen en ny tumör. Lymfkörtlar gör ont och brukar inte bli så stora. Vi får vänta och se i nästa vecka. Det kommer att vara en utredning nästa vecka inför operationen av den stora tumören i ryggen. Då kommer vi även att få svar på vad detta nya kan vara.

Nu ska vi snart få åka hem, om dom inte kommer in och har kommit på något nytt kul som vi ska göra eller oroa oss för! Imorgon ska Vera få sin första vaccination! Hurra för vaccinationer, något annat kan jag inte förstå mig på. Vi vill väl inte ha tillbaka Röda Hund eller något annat som en vanligt förekommande barnsjukdom? Inte vi iallafall.

Catarina

Kommentarer
Postat av: Boris

Oj Oj Oj är allt vi säger i Älmhult jag har nyligen bett om ett tråkigt och odramatiskt fortsatt liv och så läser jag om er, Christian har ni fått Omegan? ring om inte.
Funderat mycket på det ni skrev det var nog bara blåljusen som fick mig att avundas men Alfons det var en jätte stor avundsjuka men det är nog bara vi killar som tycker det är häftigt.

Kram Boris
Kram på er

2007-01-16 @ 15:57:15
Postat av: Jennie

Neej. Vet inte riktigt vad mer jag ska skriva. Jag tänker på er och hoppas, hoppas, hoppas att det inte kommer fler tråkiga besked.
Många kramar till er.

2007-01-16 @ 16:00:24
Postat av: Maria i Vagnhärad

Hej.

Jag kan tänka mig hur förbannade och oroliga ni är nu. Jag är så arg på denna J.... Cancer.

Stackars Alfons, vad han skall behöva gå igenom.

På Julafton hade Jag Bihåls och Lunginflammation jag mådde verkligen pyton. Då tänkte jag på Alfons som är så otroligt duktig.

Bra att han fick se lite blåljus ivarjefall =)

Kram Maria.

Postat av: Maria i Vagnhärad

Hejsan.

Under mitt inlägg på URL så finns det en blogg som inte är min eller har med mig att göra.

Vet ej hur den kom dit ??

Kram Maria.

2007-01-16 @ 16:16:21
Postat av: Anonym

Denna lilla kille, hur stark ska han måsta vara? Åh, vilken ilska och vilken sorg jag känner när jag läser vad ni måste gå igenom.

Jag tänker på er.

/Anna

2007-01-16 @ 16:21:12
Postat av: sarah

ambulans med blåljus... va coolt, alfons!! imorgon ska alfred röntgas o förmodligen gipsas om, men vi får ingen ambulans. (blans!, nej abublans heter det! känner jag två små gryn som grälade om när de var 2 år...)vi saknar dig! kommer snart o hälsar på!

2007-01-16 @ 16:24:24
Postat av: Gammelfastern

Kram i massor. Tänker på er. C

2007-01-16 @ 16:24:44
Postat av: Sofie B

Tänker mycket på er, som vanligt. Hoppas verkligen att utredningen inte visar något "nytt". Kram.

2007-01-16 @ 16:40:52
Postat av: Malin

Tala om för Alfons att min storebror har haft en egen brandbil! Mina flickor var överlyckliga när blåljusen var på (förbjudet ja, men ack så kul)

Tänker på er alla fem!
Kramar i massor

2007-01-16 @ 16:54:26
URL: http://www.malinakrocko.blogspot.com
Postat av: Matilda

Blåljus är coolt Alfons. Det var ett bra krav du gav!

Ha det så bra som det bara går nu hela familjen.
Tänker på er! Kramar!

2007-01-16 @ 19:03:43
URL: http://matildamatsdotter.blogspot.com
Postat av: Myra, Nemo och Sotis

Hej familjen,
vi längtar efter er. Idag kom det några konstiga och gav oss mat så jag (Nemo) höll mig under soffan. Jag (Sotis) blev lite gladare.

Mjau!

2007-01-16 @ 19:22:02
Postat av: Jenkins

Blåljus är det minsta man kan begära. Kungligt gjort! Varma tankar från Jenkins.

2007-01-16 @ 19:25:58
URL: http://jenkinz.blogspot.com
Postat av: Anonym

Hej
Har än en gång varit inne och läst om er och om er kämpe.....
Vad häftigt att få åka med blåljusen på

Ha det bra, trots att jag inte känner er
//Susanne

2007-01-16 @ 19:28:03
Postat av: gunilla i dalom

Tacka sjutton för att det ska vara blåljus när Alfons åker ambulans. Hur fasiken ska folk annars veta att det finns en riktigt läskig sjörövare i baken på den tjutande bilen. Varmaste, varmaste och hoppas att hemresan gick bra och att strömmen är tillbaka.Tack och lov för KVH. Kramar i mängd!

2007-01-16 @ 19:49:08
URL: http://www.kanelbullens.blogspot.com
Postat av: Evelina

åhhh vad spännande att åka ambulans, det har jag också gjort en gång när jag inte kunde andas, jag har en sjukdom som heter astma som gör att jag inte kan det ibland. Fast näsblod är ju inte så kul förståss, usch! Många kramar!

2007-01-16 @ 20:18:48
Postat av: Martina Björneskog(Catarinas gamla skolkamrat)

Hej familjen Löv! Tråkigt att höra om det ni går igenom just nu. Tänker på er och håller tummarna för att denna helv_tes canser ska försvinna. Hur mycket ska den lilla supermannen behöva klara av? Många kramar

2007-01-16 @ 21:07:25
Postat av: Miriam

Säger som gunilla i dalom, klart det ska vara blåljus när Alfons åker ambulans!

Hoppas att den nya knutan är ofarlig.

Kramar!

2007-01-16 @ 21:33:10
URL: http://www.meramiriam.se
Postat av: Anna

Det är då fan också, att ni inte kan få vanligt tråkigt ett tag.
Det låter otäckt och dramatiskt med blödandet och ambulansfärden, fast jag måste le när jag läser Alfons kommentar om blåljusen. Fan! Man blir så arg - kunde ni inte få lite vila nu och koncentrera er på operation och haplo.
Ta hand om er. Hoppas vaccinationen går snabbt och smärtfritt för den lilla. Och att trombocyterna kommer tillbaka nu.
Kram från oss,
Anna o Micke

2007-01-16 @ 22:09:21
URL: http://www.caringbridge.org/europe/leons
Postat av: mia

Blir så ledsen när jag läser allt som Alfons och ni andra måste gå igenom på sin väg att bli frisk. För det är dit ni ska!!! Massor med styrka till er och hoppas hoppas på bra besked om den nya knölen. Blåljus är det minsta man kan begära när man nu aktiskt ska åka ambulans! Kramar mia

2007-01-16 @ 22:44:00
Postat av: Sofia

Vet inte vad jag ska skriva....Blir så ledsen och arg. Håller mina tummar för att det ska gå vägen! Alfons är en riktig kämpe, ja de är ni allihop! Fortsätt kämpa!
Hoppas natten blir lugn och att ni alla får sova gott!
Många kramar från Sofia

2007-01-16 @ 23:00:41
Postat av: gunilla i dalom

Varmaste på morgonsidan. Hoppas att ni är hemma och att strömmen kommit tillbaka. Tänker som vanligt på er. Lite extra på Vera som ska "spruttas" i dag. Massor med kramar till er alla!!!

2007-01-17 @ 07:30:52
URL: http://www.kanelbullens.blogspot.com
Postat av: Åsa

Usch, det låter läskigt med hans näsblod! Stackars Alfons. Jag blir så arg och så ledsen att det liksom aldrig kan ha ett slut, det här förbaskade cancer-skitet!
Igår lämnade jag blod för första gången - det känns extra viktigt nu!
Tänker på er och hoppas att Alfons kan få vara barn idag!
Kramar i massor från Åsa

2007-01-17 @ 08:07:06
Postat av: Carina i Göteborg

Tänker på er, styrkekramar från Göteborg, numera hyfsat vindstilla...!

2007-01-17 @ 08:21:57
Postat av: Anonym

Det var tråkigt att höra... Tar elendet aldrig slut? Hur kan den hemska sjukdomen fortsätta att vara så aktiv? Hur kan den fortsat vara så vital? Omänskligt ont. Men hurra för alla blåljusen: Alfons, du lilla kämpe! Kämpa på!

2007-01-17 @ 08:38:56
Postat av: Sara o Anton

jo, vaccin är bra o vi håller våra tummar så de blir blå!! Många kramar Sara och Anton

2007-01-17 @ 09:11:28
Postat av: Susanne

Usch vad trist!
Hoppas att du får bukt med lunginflammationen snart.
Själv är jag hemma med yngste sonen, Jonathan 5 år, som är dunderförkyld.
Men det är ju ingenting i jämförelse med det du Alfons får gå igenom.

Kramar Susanne i Östersund

2007-01-17 @ 13:46:09
URL: http://fantastiska-fyran.blogspot.com
Postat av: Andreas Lena o Tova

Vi hoppas att ni får bra nya besked.Och Oj vad du är duktig Alfons!
Även om Jag hatade när någon sa att jag var duktig när jag var liten (Lena) Många kramar.

2007-01-17 @ 18:40:21
Postat av: Kyle med familj

Kul med blåljus, men det hade kunnat vara under mindre dramatiska omständigheter, otäckt med så mycket blod. Det är i alla fall skönt att ni får komma hem så snart och så hoppas jag att ni kan ta igen er inför nästa veckas undersökningar. Det blåser upp nu igen hör jag, ni har det säkert mysigt hemma med levande ljus och allt.
Kramar från Katalin

2007-01-17 @ 21:14:17
URL: http://www.caringbridge.org/ky/kyle
Postat av: gunilla i dalom

Varmaste till natten och krama de små från mig.Krama er själva också!

2007-01-17 @ 21:34:38
URL: http://www.kanelbullens.blogspot.com
Postat av: gunilla i dalom

Gick det bra med Vera? Varmaste, varmaste från ett snöigt och lite småkallt Dalarna.Kramar och tankar skickas i sedvanliga portioner!

2007-01-18 @ 07:54:14
Postat av: Åsa

Fina fina Alfons - åh, vad jag önskar honom ett friskt, långt och underbart liv! Kramar från Åsa

2007-01-18 @ 08:00:58
Postat av: Charlotte med familj

Vad bra att du krävde blåljusen på, Alfons! Hoppas att det blir goda nyheter nästa vecka, så att det inte är någon ny tumör.
Hoppas också att det gick bra för Vera när hon fick sin första vaccination. Andreas och Rebecca fick också varsin vaccinationsspruta igår, mot gulsot, för vi ska snart resa till Thailand.
Tänker på er! Ge varandra en riktigt stor och härlig familjekram från oss.

2007-01-18 @ 09:44:02
Postat av: Fröken fräken i Växjö

Å, 17 vilken stark, tuff och modig kille du är, Alfons!

Och dina föräldrar som också är så starka och orkar så otroligt mycket. Själv har jag också fått åka ambulans till sjukhuset, två ggr den senaste månaden. Men jag fick inga blåljus. Gallstensanfall! Nu är det opererat, men jag mår ändå pyton.

Ha det gott! Kram!

2007-01-18 @ 11:15:20
Postat av: Emma

Usch och blä för cancern. Tur att det finns KVH och blåljus i alla fall. Vi tänker på er!
Emma och Vilma

2007-01-18 @ 11:47:50
Postat av: gunilla i dalom

Varmaste till natten. Hoppas dagen varit något så där. Tänker som vanligt på er. Pixla mig hit och pixla mig dit. Haha! Massor med kramar till er alla!

2007-01-18 @ 21:14:57
Postat av: mia

Var bara inne här för att titta till er och sånder er alla styrkekramar genom natten.

2007-01-19 @ 00:26:42
Postat av: gunilla i dalom

Varmaste på morgonsidan. Hoppas natten varit lugn.
Jäklar vad det har snöat i natt. Tar en bild sen. Många kramar och tankar!!!

2007-01-19 @ 07:32:53
URL: http://www.kanelbullens.blogspot.com
Postat av: Åsa

Godmorgon! Oj oj, Gunilla - igårkväll när jag tittade ut, låg ett tunt snötäcke över marken även i Skåne och jag tänkte - Hurra, nu är vintern här... Imorse var allt borta igen..
Tänker på er, hela familjen Löv! Kram från Åsa

2007-01-19 @ 08:00:59
Postat av: Lotta på Mvc

Hej på Er!Barn i allmänhet är fantastiska, Alfons i synnerhet! Här kommer en dikt av Marie Fredriksson Anthony, som jag gärna vill ge till er.
Att vara stark är inte - att aldrig falla - att alltid veta - att alltid kunna. Att vara stark är inte - att alltid orka skratta - att hoppa högst eller vilja mest. Att vara stark är inte - att lyfta tyngst - att komma längst eller alltid lyckas. Att vara stark är - att se livet som det är - att acceptera dess kraft och ta del av den - att falla till botten, slå sig hårt och alltid komma igen. Att vara stark är - att våga hoppas när ens tro är som svagast - att se ett ljus i mörkret och alltid kämpa för att nå dit.
Kram från mig!

2007-01-19 @ 08:37:21
Postat av: Eva i Degeberga

Hej på er!
Ni är allt som oftast i mina tankar. Ber om att allt ska bli bättre snart. Tack och lov för att det finns mediciner. Kram, Eva.

2007-01-19 @ 08:41:32
Postat av: sanna

Jag tänker på er och sänder all min styrka.

2007-01-19 @ 10:11:46
Postat av: Anna K

Modige Alfons, jag tänker mycket på dig!
Blodgivare, jag tänker på er också, som hjälper Alfons och andra som behöver extra blod. Just nu behöver Alfons extra många trombocyter. De flesta människor under 60 år kan börja ge blod.

2007-01-19 @ 10:34:40
Postat av: Elisabet i Malmö

Ni glömmer väl inte att det är nära från Lund till mig. Behöver ni något, mat som sällskap, så hör av er. Min bil går snabbt.......
Kram/Elisabet

2007-01-19 @ 16:39:27
Postat av: gunilla i dalom

Varmaste, varmaste i denna kalla vinterkväll. -10 just nu. I natt kan det bli uppåt -20. Extra täcke blir det . Många tankar och kramar far härifrån dalaland ner till skåneland.

2007-01-19 @ 22:31:36
URL: http://www.kanelbullens.blogspot.com
Postat av: jessica

nu kommer snön!

just nu kommer den första (eller kanske andra, då) skånesnön!
rakel vaknade just och utbrast i jubel när hon såg ut genom fönstret. katterna är vettskrämda (vad ska man bli om man är född den 13 maj 2006 och aldrig sett något liknande...)
morgonkramar och pussar till er alla så här på morgonkvisten.
/från de där nere i backen

2007-01-20 @ 08:29:20
Postat av: gunilla i dalom

22- så i dag är det egentligen ni som ska skicka varmaste till mig. Haha! Men jag skickar ner varma tankar och kramar i mängd som vanligt till er alla!

2007-01-20 @ 09:05:00
URL: http://www.kanelbullens.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback