Måndagen den 5 januari 2009. Om nytt år.

På våra rutor har det bildats stora iskristaller som får mig att stanna upp och njuta. Njuta av bitande kyla som stannar min tid. Nu är det kallt i lilla Sätaröd; termometern visar minus tolv. När jag var barn kunde det vara flera dagar ner mot minus tjugofem, men det är flera år sen nu. Undrar just om våra barn kommer att känna den sortens kyla i vår by någon gång.
Jag tycker om när det är kallt. Det känns som om allting är renare, att luften blir lättare att andas och tillsammans med mörker och en stjärnklar himmel känns livet inte så ensamt. Det finns ett universum. Det finns någonannanstans.

Julen var lugn. Skön. Tyst och fylld med Alma-Lee, Vera och Lykke. Som det är och nu ska vara här. När Alma-Lee hade öppnat två paket utbrast hon skakande av tacksamhet: Men, varför får jag bara sån´t jag önskar mig!!!? Med den glädjen var julen räddad. Vi var hos Alfons och gjorde julfint med ljus och granris med röda tulpaner i. Vi hängde fyra blå glasdroppar symboliserande våra tårar till honom. Annars har Alfons varit kusligt långt borta denna julen. Denna andra julen utan honom. Kusligt.

Jag och Lykke hos Alfons. 2008-12-24.

Hela familjen. Julafton 2008.


Alma-Lee, Ditte och Vera. Julafton 2008.

En glad och tandlös Alma-Lee. Julafton 2008.

Vad som var speciellt med julfirandet detta året var att jag för första gången på kanske 15 år firade med både mamma, pappa och hans fru Astrid. Jag och pappa återupptog kontakten januari 2008 och det är jag så glad över. Livet lever vi här. Nu. Jag vill ta till vara på det jag kan, förändra det som går och njuta av den kärlek som är.
Pappa har aldrig träffat Alfons. Idag gör det ont!

Pappa och Lykke. Hon älskar honom! Juldagen 2008.

Nyåret firade vi med finaste vännerna Emma och Robin, deras barn Vilma och Alice. Vi hade en jättebra kväll med sensomnade barn, nattvakna barn och morgontidiga barn. Vera och Alice, som är lika mycket tvååringar båda två, hade en rolig natt med chips och poker! Tack för en fin nyårsafton!

Robin, Alice under filten, Emma, Christian och jag. Nyårsafton 2008.

Nyårsdag. Blommor i havet till Alfons. Kanske är stranden vid Olseröd, oändlighetens hav?
Jag saknar dig Alfons.


Catarina


Kommentarer
Postat av: Elin A

Godfortsättning! Vilka fina bilder på familjen i juletid. Vad roligt att barnen fått träffa sin morfar.

Vi hade med övernattningsgäster på nyår och det blev med både sent och tidigt:)

Här är med kallt, -9 tidigare ikväll när jag körde bilen. Dags att krypa ner i sängen, hoppas på att sambon värmt upp så länge!

Många varma kramar till er alla borta i Sätaröd!

2009-01-05 @ 23:33:14
Postat av: Moa

fina jul/nyårsbilder på både barn och vuxna. och fina alma som tappat en tand, stora tjejen! värst vad tidigt hennes tänder börjar ramla ut, 4,5 år bara :)



idag var det -10 grader här, jag höll mig faktiskt inne. det är konstigt hur fort den där vintern har försvunnit. jag hade någon diskussion med mamma någon gång om att det var mycket mer snö på vintrarna när jag var liten (slutet av 80/början av 90-talet) men då sa hon att det inte är så stor skillnad utan att det snarare var jag som minns pulkaåkningen de dagar snön fanns...



men det HAR blivit en himla skillnad



KRAM!

Postat av: Jessica

Du skriver så det går rakt in i mitt hjärta.

Kramar till dej å din familj..

2009-01-06 @ 00:09:04
Postat av: gunilla i dalom

Varmaste! Oh vad roligt med din pappa! Min egen sa upp bekantskapen i ca 15 år och det var jättejobbigt. Men sen fick jag honom tillbaka, Visseligen lite småtullig men han var i allafall min.

Vilka underbart vackra flickor. Särskilt hon den tandlösa. Krama dom från oss! Kram till er!

2009-01-06 @ 08:25:26
Postat av: Susanne

Hej igen!

Roligt med en uppdatering.

Fina,underbara barn...

Ha en god fortsättning,kram

2009-01-06 @ 10:18:56
URL: http://www.susilidus.blogspot.com
Postat av: Johanna

Vilken härlig uppdatering :-) Vilka härligt glada bilder, det värmer att se glädjen. Fina fina barn, förväntansfulla och glada!!!



Så glad jag blir när jag läser om dig och din pappa, njut av detta och vårda er pappa-dotter-kärlek, den är vacker... Är själv utan min pappa så jag förstår din känsla...



Njut av varandra och denna kalla fina januari :-)



Stor kram till er alla



2009-01-06 @ 10:41:36
URL: http://grynisen.bloggagratis.se
Postat av: Marina

Lika fint som vanligt! Kan tänka mig att det känns kluvet det där med att Alfons känns längre bort eller frånvarande eller hur det var du beskrev det.

Så härligt att du och din pappa har kontakt igen. Få saker kan vara så allvarliga att man inte kan ha kontakt med sina föräldrar. Men ibland blir det så ändå, att det tillför mer skada än nytta under några år.

Ser att Ditte är med på julen. Hoppas hon får bra hjälp nu och kan orka leva frisk och välmående framöver i livet.

2009-01-06 @ 10:50:10
Postat av: Anna Rosensköld

Ni verkar ha haft en fin jul och nyår. Du skriver att Alfons kändes kusligt långt borta. Jag tror du kan känna dig trygg med det, för han är ju närvarande hos dig alltid.

Roligt att din pappa var med, han har skrivit om Alfons på sin blogg, så jag trodde de hade träffats.

2009-01-07 @ 14:42:57
Postat av: Therése

God fortsättning!

2009-01-07 @ 17:23:18
Postat av: Anna

Er familj är sann glädje att läsa om för trots att ni varit med om det värsta som kan hända klarar ni av att orka leva - jag kan aldrig säga att jag förstår hur svårt eller hjärteskärande det måste vara, men jag kan säga att jag beundrar er alla för ert mod och er styrka att orka vidare.

Det ni gör är stort och så fint!

Hoppas nu har en bra start på året och att ni orkar fortsätta kämpa.

Önskar er allt gott.

Stor Kram

2009-01-07 @ 19:47:50
Postat av: Janina i Röstånga

Fint att se er!! Om än bara på en dataskärm. Hoppas ni haft en skön jul...Det glädjer mig att se att din pappa är en del av er..Det ger mig hopp om framtiden..Visst kan gamla hundar lära sig att sitta, visst?

Stor kram...och gott nytt

från oss på skridskor och skidor dagarna i ända...

Rio lärde sig äntligen att stå på skrillor i år. Jag har tränat honom varje vinter sen han var tre(!)

2009-01-08 @ 20:43:23
Postat av: mia

God fortsättning på 2009... Hoppas att det fortsätter på samma vis som det började och det förra slutade. Blandning mellan frid, lugn, fest, natt festande barn och vuxna och glädjestrålande familj(hela familjen inte bara den bedårande tandlösa). Ni finns ofta i mina tankar allihop. Va vackert det var hos Alfons på kortet... Tankar genom natten, mia.

2009-01-08 @ 22:31:34
Postat av: trine

Fint att se dig le vid Alfons grav. Fint att se att dina vackra bla ogon har fatt just en aning ljusare nyans. Kram fran Trine

2009-01-09 @ 05:07:39
Postat av: Susanne

Önskar hela familjen ett år av glädje! Ett år av gemenskap och ett år där ni får må så bra som det bara går:)



Kram Susanne i Östersund

2009-01-13 @ 14:45:46
URL: http://www.fantastiska-fyran.blogspot.com
Postat av: mia

Ville bara skicka en hälsning genom denna mörka kväll till er alla i familjen Löv. Kramar och tankar genom natten, mia.

2009-01-14 @ 22:18:49
Postat av: A-K

Fina tankar och stora kramar till er!

Numera "A-K"

2009-01-15 @ 20:07:55
URL: http://bliavmedcancer.blogspot.com
Postat av: Elin A

Godmorgon! Önskar er alla i familjen Löv en trevlig helg. Många varma kramar Elin.

2009-01-16 @ 07:25:59
URL: http://ellan.blogg.se/
Postat av: Stinae

Grattis på födelsedagen.

2009-01-30 @ 22:09:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback