Tisdagen den 13/12, Lucia, radioaktivinjektion och röntgen.

Idag har det varit full fart från morgon till natt. Vi har hunnit med två Luciatåg, ett som vi bara tittade på och ett som Alfons gick med i och var tomtesjörövare (han hade ett sjörövaresvärd som vi snickrade ihop på dagis). Alfons är alltid sjörövare för er som inte känner honom, ibland syns det inte men han har sjörövar- blod i sina ådror. Men oftast syns det på något vis, T.ex. sjörövargummistövlar, eller en krok istället för en hand. Är man sjörövare är man det alltid, helt enkelt. Jag ska inte börja dra några gamla sjörövare historier, men jag minns den kvällen när vi låg tryckta mot väggen i en avsats i kulverten och hörde transporten komma närmre och närmre. När den var precis i jämnhöjd med oss, satte Alfons full gas på sin sjörövarmotorcykel och jag på min sjörövarspark. – Hit med morfinet skrek jag, Alfons skrek - Skepp ohoj (ett slugt sätt att förvilla och bringa motståndaren i obalans) och skräcken lös i kulvertråttans ögon (vi kallar dem så, de som kör runt i kulvertarna), Det han såg var en fasansfull syn: en sjörövarkapten med krok och allt (Alfons), och hans jättelika vapendragare med sjörövarscarfs och bara ben (jag är jättelik bredvid Alfons och har håriga ben). Han väjde undan oss, hal som en ål, och jag frågade kapten: - Ska vi låta honom åka? Ja, sa kapten, för han är en väldigt snäll sjörövare. Då sa jag: - syn på allt morfinet, sen rullade vi vidare i vårt eget lilla sjörövarland, utan horisonter, men fyllt av råttor och språng. En dag möter vi någon i en återvändsgränd och då kommer de inte undan. En annan gång, minns jag, så skulle det komma en riktig sjörövare till dagiset på sjukhuset, men det tar vi nog och berättar om en annan gång.

Efter Luciatåget på morgonen sprang vi till lungröntgen, det blev bra, de var helnöjda, hej, hej. Sen fick Alfons sitta själv på rummet och titta på TV, när pappa skulle prata med läkarna om ditt och datt. Han ville inte att det skulle sitta en sköterska och passa honom, jag tror det var för att hon är rätt ny, och han känner inte henne. Efter en tjugo minuter var jag tillbaka, och Alfons säger stolt, jag har inte ringt pappa (med signal knappen), jag titta på flim.

Sen var det dags att dricka en äcklig sörja som ska skydda Alfons sköldkörtlar mot den radioaktiva injektionen. Det gick faktiskt bra. Han fick en halv Alvedon på tungan, och sen hällde jag i honom det äckliga (som han trodde var vatten), och direkt in med tandborsten i munnen, med barntandkräm på (dvs. godissmak). Tre minuter senare var han inte ledsen längre. Hade han inte kunnat svälja det äckliga, så hade de fått sätta sonden i näsan direkt och ge det den vägen. För om de inte kan ge injektionen 24-timmar innan röntgen så kan de inte röntga, och injektionen kan de absolut inte ge om han inte drack sörjan. Ibland helgar faktiskt ändamålen medlen. Sen gick vi till dagis och lekte en liten stund.

Nästa anhalt var Klinfyslab för injektion, inga problem alls (Alfons blir nästan lite glad när han träffar en sköterska som han känner igen lite). Sen står helt plötsligt en sköterska från vår avdelning utan för dörren, vi ska upp på lugnröntgen igen. Hej, hej blev det inte bra bilder eller, som ni sa? Jo det var det ju, men röntgenläkarna ville han en kompletterande blid bara på Alfons vänstra revben. Varför då? Ja det kan ju inte röntgensköterskan svara på, och läkarna på avdelningen har inte hört något alls om någon ny röntgen. Vi får väl veta imorgon vad det handlade om. Annars får vi väl kapa en journaltransport i morgonkväll. För säkerhetsskull går vi ner på dagiset och tillverkar ett svärd till mig också. Vi är utklädda till tomtar, så ingen misstänker något.

Nu har Alfons hunnit bli trött och klockan är fyra, han vill se på Robin Hood och somna. Man somnar faktiskt ganska skönt vid just den tiden, det är nog nåt från stenåldern som sitter i. Inte så märkligt att man själv sover lite, med tanke på allt som sitter i sen stenåldern alltså. Sen är vi slappa och ligger i sängen tills barnprogrammen börjar (vet inte hur man stavar till det där bullibumpa, inte stavningsprogrammet på datorn heller, då kan man alltid ta en synonym sa nån lärarjävel, så då gör jag det). Julkalender, öppna lucka, gå ut lite. Stopp. Alfons påminner mig att jag har glömt ge honom tabletten som vi fick på klinfys (slang här på sjukhuset för klinfyslab). Så den tar vi. Sen kör Alfons racerbil i kulverten och jag sparkar, sen vill han till gympasalen och sen till dagiset och sen säger jag att nu räcker det, nu går vi upp på rummet. Då är klockan tio. 23.15 somnar han, medan jag klappar hans kala huvud.

Pappa


Kommentarer
Postat av: Kajsa

Hej Alfons och hela din familj!
Jag saknar dig! Hoppas av hela mitt hjärta att du får en fin jul hemma i huset. Tänk att kanske finns det snö också då!

Jag vill gärna träffa dig, vill du leka lite pirat med mig någon dag? Får jag komma och hälsa på?

Vet du att jag har blivit moster? Min syster har fått en liten bebis som heter Mio. Han är jättefin, tydligen ganska pigg för att vara en bebis, men mest äter och sover han.

Många kramar från Kajsa!!!!!!

[email protected]

Postat av: Farmor

Hej Alfons Sjörövare och Pappa Christian din trogne vapendragare!

Härligt att du har ditt goda humör Christian, jag tror din lekhumor hjälper Alfons att må bättre trots den långa sjukhusvistelsen. Hoppas allt går bra idag med röntgen, sövning och om det nu blir sond också, så att ni kan ta ledigt från sjörövarjobbet på sjukhuset ett tag och fira jul med Alma och Catarina - är de också i den branschen??!!

Jag håller tummarna hårt och hoppas att allt går bra i dag. Kram Farmor Britt

2005-12-14 @ 11:48:13
Postat av: Sofie Larsson

Hej!

Jag följer Alfons och era framsteg och bakslag här på bloggen och genom Tessan. Mammor och pappor med eran styrka är inte lätta att hitta. Och med så mycket kärlek!
Ps. Christian, vad bra du skriver.

Varma hälsningar
Sofie Larsson (Tessans bästa kompis)

2005-12-14 @ 14:54:24
Postat av: Faster Therese

Skepp o hoj alla pirater! Vad skönt att höra att Alfons är en snäll pirat och inte en elak. Annars hade jag blivit rädd... Ni verkar ha varit ute på mycket äventyr era busar. Kul att du orkar leka igen Alfons. Får komma och hälsa på snart igen och höra alla pirat historier.
Håller tummarna så hårt att dom blir lila att röntgen ska visa positiva besked.

Pussar

2005-12-14 @ 16:08:54
Postat av: Lotta

Hej!
Hoppas att dagen inte varit för jobbig och att den lille sjörövaren klarade sövningen m.m. bra. Har tänkt massor på er idag, försökte ringa innan utan svar men jag antar att ni skriver när ni orkar. Ring om ni behöver en pizza eller något annat smarrigt.
pussar och kramar till er alla!

2005-12-14 @ 18:19:38
Postat av: Sandra

Hallåååå Alfons!! Det var väl det jag tänkte att du var en sjörövare hela tiden. Jag kan tänka mig att du har det spännande på ditt skepp, med att fiska och kramas och slå kullerbyttor! Tänk att världens bästa lilla stora sjörövare har varit hos oss på "vårt" dagis.
Tänka sig att det redan har varit lucia. Alla månen barnen gick lucia precis som vanligt. Maud, Sherife och jag tänker på dig jätte ofta. Vi saknar dig. Det var föresten super roligt att du kom och hälsade på oss för inte så längesen!
Ha det bäst Sjörövar-Alfons!
Kramar och pussar från Sandra
Psssst: du har väl inte glömt att du är bäst?

2005-12-14 @ 19:53:17
Postat av: Anonym

Ett litet pssst till er med. Vilken underbar sida ni har skapat. Att mitt i sjukdom kunna vara så intensivt i livet. Jag grät när jag läste om er familj här på bloggen men inte för att jag tyckte synd om er (eller..ja..jo..mycket synd på ett sätt) utan för att jag kände er styrka och er kärlek och ert hopp och mod. Det finns ingen rättvisa att något sådant här ska hända just er men Alfons har de bästa förutsättningarna för att klara sig genom detta. Och det finns inga som helst tvivel på att han kommer göra det.
Mycket kärlek
Sandra

2005-12-14 @ 20:19:02
Postat av: Sofie

Hej mina hjärtan. Sjörövare är nog det bästa som finns, men då ska det vara såna som är lika snälla som du Alfons!
Vet du vad? Idag fick jag en tjuvstart på julafton! Jag fick årets första julklapp från min syster Ida. Biobiljetter till en film jag jättegärna ville se med henne! Snällt va? Hon kanske också är en snäll pirat? Då blev jag super-duper-glad! Visst är det bra med syskon?

Massa kärlek till er.

2005-12-14 @ 20:37:40
Postat av: Gunilla

Härlig läsning.Du borde bli barnboksförfattare Christian.Vilka härliga föräldrar han verkar ha Alfons.Skönt att det ser ljusare ut.Kramar till er alla.

2005-12-14 @ 20:51:07
Postat av: Emma

Hejsan! Jag hoppas att jag och Mio snart kan komma och hälsa på er. kramar

2006-02-26 @ 13:14:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback