Fredagen den 31 augusti. Om ögonblick.

image280
Busögon 8 juli 2005, Möllan.

Så kom jag till att tänka på Alfons ögon. Hur han förstiktigt plirade mot mig där han låg på min mage och precis kommit till världen. Hur stor han kändes och hur stark den känslan var när han såg på mig. Hur mina ögon tårfylldes bara av mötet med hans blick.
De där pigga halv-fem-ögonen som han hade som liten, de som bara ville ut i vardagsrummet och upptäcka allt som fanns att se.
Så tänker jag på de glittriga ögonen som han så ofta hade trots sond i näsan och nål i porten. Han busögon och de kärleksfullt syskonvarma. Storebrorsögon. Kusinögon. Hur hans ögon ofta orkade slå upp och leva om hans kropp för stunden var oförmögen till vanligt liv.
Så minns jag de där trötta ögonen; tumörpåverkde och hjälplösa. 
Bäst minns jag de döda ögonen. De förföljer mig dagligen. De ihåliga, gråtonade och utan minsta tillstymmelse av liv. Den tomma blickan. De knappt slutna ögonen. 

De är de mest sorgsna ögon jag någonsin sett.

Blickarna från Vera och Alma-Lee betyder nu allt. Blickarna från Christian, min familj och mina vänner. Blickar av liv.

Catarina 

Kommentarer
Postat av: gunilla i dalom

Varmaste och god natt. Du e fin du!
Stora varma kramar och bästa tankar!
Puss!

Postat av: Elisabet Roslund

Det finns en själ också...........den kan inte bara försvinna........Någonstans är vi alltid tillsmammans..........Alfons lämnar aldrig er.
Varma kramar från mig

2007-08-31 @ 22:09:38
Postat av: Susanne

Så vacker bild på far och son!
Kram och ha en god natt!
Susanne

2007-08-31 @ 22:10:39
URL: http://www.fantastiska-fyran.blogspot.com
Postat av: Jessica

Kan bara ge er en massa styrka!! Hoppas att ni känner den!
Kramar Jessica

2007-08-31 @ 22:11:05
Postat av: Malin i Orsa

Kramar

2007-08-31 @ 22:19:02
URL: http://www.malinakrocko.blogspot.com
Postat av: Danijela

Kram från Danijela!!

2007-08-31 @ 22:29:30
URL: http://www.danijelamagdalena.blogg.se
Postat av: Christina69

Orden kommer inte fram
Kramar Christina

2007-08-31 @ 22:34:29
URL: http://christina69.bloggspace.se
Postat av: Jennie

Vännen... imorgon kommer vi med glada blickar. Vi ser fram emot att träffa er, såklart.
Godnattkram
Jennie

2007-08-31 @ 22:49:51
Postat av: Kajsa

kärlek älskade vän!!!! önskar jag var nära!

2007-09-01 @ 01:11:46
Postat av: Ida Ståhl

Åh, du skriver alltid så dina tankar så fint och väldigt rörande, det ändå jag kan göra är att skicka varma kramar och så får du njuta av din familj ögon och minnet av Alfons busögon, han tittar ner på dig med samma busögon :) Kraam

2007-09-01 @ 08:50:16
Postat av: Matilda

Kramar till er alla!

2007-09-01 @ 09:44:19
Postat av: Johanna

Jag kan bara hålla med dig... blickar är speciellt... så verkligt och levande... Men självklart genom bilder på Alfons måste jag säga att det är en vacker pojke... så vackra ögon och varmt leende.
Jag har sagt det tidigare och säger det igen.... Alfons fina blå ögon och underbart söta leende... så fin kille :-) Den finaste...
Kram Johanna

2007-09-01 @ 10:37:41
URL: http://grynisen.bloggagratis.se
Postat av: Christina från Torslanda

Idag hittar jag inga bra ord mer än att du når rakt in i hjärtat med det du skriver, som den kloka och fina mamma du är. Om inte annat kommer du i alla fall aldrig att behöva fundera över om du och Christian kunde ha gjort något annorlunda eller bättre. Ni måste vara själva sinnebilden av uppmärksamma och kärleksfulla föräldrar för era tre små underbarn.

2007-09-01 @ 15:32:22
Postat av: Maya

Blickar kan vara det avckraste som finns... en liten blick kan säga mer än 1000 ord.
Önskar er en härlig helg.
Kram

Postat av: Malin

Tack för att Du skriver.
Tack för att Du kan sätta ord, så vackra ord.
Tack för att jag får läsa.

2007-09-01 @ 19:43:03
URL: http://www.mileblad.com
Postat av: Anonym

Vi känner inte varandra men jag har lärt mig att tycka så mycket om er och Alfons genom den här vackra sidan. Ni verkar vara en så fin familj och allt ni skriver om Alfons går rakt in i hjärtat. Djupt. Man kan inte bli annat än berörd.
Jag önskar er familj det bästa som finns att få i livet även om ni redan har förlorat ett vackert och underbart barn. Obergripligt för de flesta av oss men ni har många som stöttar er i det tysta.
Varma kramar från Birthe i Malmö

2007-09-01 @ 22:50:05
Postat av: Johanna

Det här inlägget är nog det kortaste, men mest smärtsamma inlägg jag läst här. Tårarna rinner av hur du beskrev hans ögon.
Ni är en sådan fin familj. All lycka till er!

2007-09-01 @ 23:21:15
Postat av: Eli Marte

Kjære Catarina. Jeg finner ikke mailadressen din her på denne siden. Har så lyst å skrive mail til deg.
Ordene du skriver treffer meg nok en gang midt i hjertet!!!!
Du får satt ord på akkurat det jeg føler.
Takk
Eli Marte

2007-09-03 @ 15:00:12
Postat av: Catarina Löv (Alfons mamma)

Hej Eli Marte. Min mailadress är: [email protected]
MVH. Catarina

2007-09-03 @ 19:13:15
URL: http://www.alfons.blogg.se
Postat av: Emelie

Hej Carina
Har tittat in hos dig och din familj ett tag nu, men aldrig kommit mig för att skriva något. Men efter detta inlägg, så känner jag att du bara måste få veta hur vackert jag tycker att du skriver. Tack för att ni delar med!
//Emelie

2007-09-03 @ 20:41:14
Postat av: mia

Strålande vackra busögon på bilden. Så borde de alltid fått förbli... Tankar genom natten, mia.

2007-09-03 @ 21:20:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback