Lördagen den 4 april. Om jord.

Frosten har lämnat marken och idag har vi vänt jorden i trädgårdslandet. Med temperatur på 17 grader, har Alma-Lee och Vera grävt efter maskar iklädda sina baddräkter. Lykke har ätit sina första torra löv och några strån av det mjukt ljusgröna gräset. Idag har vi skakat av oss lite damm och räfsat ihop fjolårets grenar. Det luktar jord, fukt och liv.

I potatisdelen sätter Christian och flickorna potatis. I varje rad får 25 potatisar plats, det blir sammanlagt 6-7 rader. Varje planta brukar ge 10 potatisar, goda, friska och otroligt närproducerade. Varje säsong får vi ungefär 1500 potatisar, det är inte illa. Jag ska börja väga potatisarna efter skörd, för att se hur mycket pengar vi sparar. Idag ligger ICA´s kilopris på 8 kronor. 

Plantor av brysselkål, purjolök, broccoli och basilika har fått varsin egen kruka. Om ett par veckor ska de ut i jorden för att ge oss god, nyttig och giftfri mat under sensommaren och hösten. Detta är vårt femte odlingsår, och för varje gång lär vi oss av de misstag vi gjorde året innan. I fjol blev morötterna godast, för att inte tala om löken; vit och otroligt frisk mild smak. I höstas planterade vi vitlök som nu har kommit upp tio centimeter ovan jord.
Jag längtar till skörd.

Om två år planerar vi bygga hönshus. Friska ägg från trygga hönor är det godaste vi vet.

Må gott alla ni fina människor som skrivit mail och peppat mig angående boken. Jag skriver och skriver. Och kommer frammåt. Nu har jag skapat 34 kapitel i två delar. Det känns bra och ser bra ut, tycker jag.

Catarina 

Kommentarer
Postat av: Maria Nyberg

Vad härligt det låter med 17 graders värme och sättning av potatis!

Här får vi nog vänta några veckor till innan det är dags!

2009-04-04 @ 16:59:53
Postat av: Louise

miljövänligt och gott!

Postat av: Johanna

Men så härligt det låter.... Förstår att ni njuter av potatisland och egenodlade grönsaker, vem hade inte gjort det!!! Önskar att vi kunde göra detsamma här hos oss...



Fortsätt njuta av de fina dagarna, solstrålar och värme, det behöver vi nu!!!



Många kramar

2009-04-04 @ 19:37:12
URL: http://grynisen.bloggagratis.se
Postat av: Elin A

Låter härligt när du berättar om era odlingar. Jag hade planer på höns när vi bodde i förra huset, men precis då kom fågelinfluensan så det var inte läge att skaffa höns då. Här i detta huset kan vi inte ha några höns. Men vi ska snart bli med kanin, dock ha den som husdjur och inget annat.

Hoppas ni får en fin söndag! Många varma kramar och tankar till er alla!

2009-04-05 @ 08:21:13
Postat av: Carina i Göteborg

Ni kan väl starta en liten lanthandel!? Jag o Rasmus ska väl som vanligt fira midsommar med Malin o Olle, då måste vi komma över till er och beundra grödorna! Ett alldeles underbart väder hade vi också igår, ett väder som får en att längta än mer till sommar och sol. Många kramar tills vi ses! Carina o Rasmus

2009-04-05 @ 08:34:34
Postat av: gunilla i dalom

Varmaste! Höns är så in i vassen trevliga och dessutom kloka. Vi hade ju även tupp så vi fick fram små duniga kycklingar i bland. När vi såg att det var nån höna som blev ruvsugen så plockade vi in henne i hallen och hon fick ligga i träbänken där med nät över. Ibland ville hon komma ut för att bajsa och då lyfte vi bara bort nätet. haha, då flög hon upp i trappan till övervåningen och satte sig att skita där. Sen kvickt ner till äggen. Hon åt nästan ingenting på tjugoen dar. Och då på den tjugoandra dagen så började äggen kläckas, ett efter ett. Oh vad roligt det var. jag vill också ha höns! Kan kanske skaffa mig det nu när jag blir panchis.



Pussar och kramar!

2009-04-05 @ 08:40:53
URL: http://kanelbullens.blogspot.com
Postat av: my

åå vad härligt det låter, finns det något mysigare än at bo på landet, växte själv upp så!! Nu bor jag/vi i stockholm o väntar vårt första barn o skall flytta ner till västkusten där jag kommer ifrån om två år så vårt lilla barn kan springa barfota i potatislandet:)

många kramar till er!!

2009-04-05 @ 09:33:36
Postat av: mia

Igår var andra dagen på hela det här året och den här våren som man fick en aning om att det kommer en sommar. Någonting som legat stelt och fruset inne i själ och kropp värms till liv vid synen av de första människorna i shorts,av lång kö till glasskiosken och gräsmattan i parken full av picknickande sällskap.

Giftfritt, nyskördat och egenodlat är en förunderligt ovanlig lyx. Glada höns ger godare gulare ägg! Också det livskvalitet. Ni är så kloka!

Tankar och kramar genom kvällar och nätter, mia.

2009-04-05 @ 20:15:56
Postat av: Anonym

Jag såg dig i KB idag. Du är verkligen vacker!

2009-04-08 @ 22:25:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback