Onsdagen den 19 augusti. I hus av tegel.

Alfons.

Jag har börjat skolan idag, varit stor och gått till bussen alldeles själv. Jag satte mig i klassrummet med trettio andra och vågade tillochmed sitta brevid någon jag aldrig träffat.
Jag har sagt ja på uppropet, pratat lite försiktigt och lämnat klassrummet en stund, bara för att andas lite lungt inne på toaletten samtidigt som jag fyllde min flaska med vatten.

Jag har tänkt på dig flera gånger idag, det var längesedan du var så pass nära. Jag öppnade min medaljong och kunde mig nästan höra dig säga, Du behöver inte vara nervös, men det var jag också när jag började skolan förra hösten, för det är man när man gör nya saker, sen stängde jag och visste igen att du aldrig började skolan. Det kändes tungt.
Jag berättade om dig, precis lika självklart som jag pratade om dina systrar. Det blev lite konstigt, men jag brydde mig inte om det. Jag berättade att jag bestämde mig för att bli barnmorska när jag födde dig, och det känns så bra, Alfons. Att jag är på väg, tack vare dig.

Jag älskar dig. Jag saknar dig.

Catarina

Kommentarer
Postat av: Johanna

Alfons för dig vidare, Alfons finns med dig...



Så fint så fint...



Kramar

Postat av: ditte

bra jobbat syster, jag är stolt över dig.

2009-08-19 @ 19:45:28
Postat av: Tobbe

Jag är så glad för din skull, och stolt så stolt. Kämpa på kära du!



Puss

2009-08-19 @ 19:49:23
Postat av: Malin

Käraste systra, stark och svag vandrar du, men alltig med samma stolthet och högburna huvud. Stolt blir jag också, över dig och din finaste Alfons. Kram!

2009-08-19 @ 20:04:54
URL: http://www.alstrom-karleken.blogspot.com
Postat av: Thomas Nydahl

Kära Catarina,

så glad jag är för din skull, samtidigt som jag förstår kluvenheten i den känsla du så fint beskriver. Jag tror du blir en allatiders "jordemor" som man säger i farfars gamla land, och blir du inte jordemor så blir du något annat minst lika viktigt i vården. Var du än hamnar kommer din erfarenhet, din kunskap och din oändliga medkänsla att vara till glädje och nytta. Du får berätta mer sen, vi är mycket nyfikna! Stor kram från pappa och Astrid

2009-08-19 @ 20:20:31
URL: http://nydahlsoccident.blogspot.com/
Postat av: Jenny i Dalby

Vad roligt att läsa att du börjat skolan! Är alldeles säker på att Alfons finns med, någonstans.



Jag är själv inne på samma spår som du, har skolat om mig i vuxen ålder och arbetar nu som ssk på Kvinnokliniken, i väntan på rätt tillfälle att läsa vidare till barnmorska. Det var ju under en praktikperiod på BUS som jag först hörde talas om Alfons och er blogg. Är alldeles säker på att du med dina erfarenheter kommer att tillföra massor i ditt kommande yrke! Grattis till att du tagit steget!

2009-08-19 @ 22:38:35
Postat av: Ida Ståhl

Go for it :) Alfons kommer finnas med dig hela vägen!

Kram

2009-08-19 @ 22:45:12
URL: http://idastahl.blogg.se/
Postat av: gunilla i dalom

Varmaste! Kärasta vännen, du kommer bli den bästa elev dom någonsin haft och den finaste "morska" av alla. Tänker på dig, ja er, varje dag. Plugga på och sitt still i bänken och lyssna ordentligt.



Pusselipuss!

2009-08-20 @ 08:53:54
URL: http://kanelbullens.blogspot.com
Postat av: Malin

Så fint så fint mina ögon glansas. Alfons finns med dig hela tiden!!!!

All lycka önskar jag dig i skolbänken heja dig!



Kram Malin

2009-08-20 @ 09:25:28
Postat av: Elin A

Åh så kul att du börjat nu! Blir avis på dig som blir Bm i framtiden:) Mitt drömyrke men jag har ingen motivation till att studera nu.

Tänker på er! Många varma kramar Elin

2009-08-20 @ 10:47:37
Postat av: Syster Anna

Jag vet att du var nervös kära du! Men visst gick det bra! Du kommer att klara detta galant, det är jag övertygad om! Heja heja, kämpa på! (Du vet att jag gärna hjälper dig om du vill!

Puss och kram

2009-08-20 @ 11:13:46
Postat av: Christina i Torslanda

Catarina! Grattis till skolstarten :-) Det är klart att Alfons fanns med och guidade mamma genom denna stora dag. Hoppas att den här utbildningen ger dig allt du kan önska och mer därtill.

Vi var också på upprop idag, helt klart var föräldrarna mer nervösa än skolbarnen. Det är något så underbart förväntansfullt i luften när man får sitt nya SCHEMA för hösten, sina förmaningar om gympapåsar och extrakläder, informationslapparna om huvudlöss osv.

Många kramar från Christina



2009-08-20 @ 14:08:43
Postat av: A-K

Catarina, lycka till med studierna och tack för att jag fick "tjuvläsa" ditt brev till din Alfons. Kram på dig.

2009-08-20 @ 14:11:19
URL: http://bliavmedcancer.blogspot.com
Postat av: Birthe

Det här kommer du klara galant, Catarina. Är det någon som jag skulle vilja vara barnmorska om jag skulle föda så är det just du. Ödmjukeheten för livet har Alfons del i. Värmen finns i dig som person.



Kramar!

2009-08-20 @ 17:10:32
Postat av: Lotta på Mvc

Jag är så glad att du nu börjat din resa och välkomnar dig till världens häftigaste jobb - du behövs, ska du veta... Kram

2009-08-20 @ 17:27:14
Postat av: Anna Rosensköld

Oscar började skolan i veckan. Det är vår stora glädje. Alfons hann inte börja och det känns hårt. Så roligt för dig att få börja skolan. Jag önskar jag var din klasskompis och fick hör dig berätta om din pojke och dina flickor.

2009-08-20 @ 18:23:35
Postat av: Tess

Hej,



Tess heter jag mamam till 2 pojkar på 3 & 5.

Läser din blogg så ofta jag kan, tycker du är fantasisk.. Du är så positiv i din framtoning och du påminner oss andra om vad som egentligen är viktigt i livet. Tror du komemr bli en underbar BM!!



Skriver som Anna, önskar med att jag vore din klasskompis så jag fick höra din historia och om din underbara ungar..

2009-08-21 @ 10:50:46
Postat av: Veronica

Alfons är säkert jättestolt över att mamma börjat skolan!

Fina Alfons,skitcancer som gör änglar av småbarn:(

Hur går det med din bok,

sugen att läsa den och "få mer" av Alfons.

Kramar från mig.

2009-08-21 @ 14:44:42
Postat av: Anette

Lycka till med studierna! Det är ett hårt, men roligt, slit att börja plugga när man är vuxen och har barn och familj att ta hand om. Man lär sig att prioritera och jag märker att du redan är på rätt väg när du inte prioriterar städning och annat tråkigt. Det är mycket berikande och utmanande att börja läsa som vuxen. Jag har nu själv varit färdig sjuksköterska i 2 år. Först läst komvux 1 år och därefter 3 år på universitetet (pendlat 6 mil till Växjö varje dag) och samtidigt haft man och 2 barn, hus och fritidsintressen (nåja, den mesta tiden gick till studier). Önskar dig all lycka på din långa väg till barnmorska. Kram Anette

2009-08-21 @ 17:14:01
Postat av: Teresa

Åh modigaste Catarina! Du kommer bli den bästa barnmorskan en blivande mor kan tänkas få. Så mycket skulle jag vilja att du hjälpte mig igenom den stora upplevelsen att föda ett barn. Och att du berättar om din pojke, självklart för man berättar ju om alla sina barn, och att du får sitta där, ta det där "konstiga", jag tror jag vet vad du menar, det blir ju alltid lite konstigt när man berättar saker som andra aldrig hade väntat sig att få höra, och det att det blir konstigt kan vara så jobbigt, men samtidigt...det är som det är, och det finns inget att göra åt det, så det är rätt att inte bry sig om det, men samtidigt starkt att kunna strunta i det, för det kan inte jag. Fan Catarina vilken människa du är! Jag beundrar dig verkligen, det ska du veta.

2009-08-21 @ 21:30:20
Postat av: Helen

2009-08-22 @ 11:39:27
Postat av: Helen

Vi tror på dig

kram helen i Lomma

2009-08-22 @ 11:40:15
Postat av: Maria i Vagnhärad

Rätt människa på rätt plats. Du kommer att klara detta galant och bli en så bra barnmorska.

Kramar till dig.

2009-08-23 @ 19:55:29
Postat av: Isa

Så duktig du är som tagit steget att börja studera, med Alfons som ledsagare. Du kommer att bli en fantastisk under / sjuksköterska och barnmorska!

Kram från en trogen läsare; Isa med Evelina i hjärtat

2009-08-23 @ 21:42:08
Postat av: janina i röstånga

Hej tänkte på Alfons på första skoldagen häromdagen. På att han också borde stå där på skolgården med sina stora nyfikna blå...

2009-08-23 @ 21:46:23
Postat av: Christina i Torslanda

Hej där mönsterelev! Jag hoppas att dina första dagar i skolan har motsvarat förväntningarna och att du kommer hem full av inspiration och energi. Det är ju ofta spännande och fruktansvärt jobbigt i lika delar att påbörja nya stora projekt :-)

Kommer du att ha fulla dagar med föreläsningar eller är det en del fria studier? Och vad tycker tjejerna om att mamma är i skolan, dom är väl vana vid att ha dig hemma för det mesta?

Som du märker är jag lite avundsjuk :-) Och jag tänker på dig titt som tätt!

Kram Christina

2009-08-24 @ 12:04:19
Postat av: Nastasia

Lycka Till med studierna!

..och Du, skönt att Du har Alfons som "bänkkompis"! ;o)



Kram på Dig

2009-08-24 @ 12:41:41
URL: http://nastasia-nastasia.blogspot.com/
Postat av: Susanne F

Jag tror/vet att du kommer att bli en väldigt bra barnmorska....

Jag tror också att lille Alfons är så stolt över dig och att han har berättat för alla han möter, där han är nu; att idag har min fina mamma börjat skolan

Kram

Susanne

2009-08-25 @ 06:51:48
URL: http://bambuochbetong.blogg.se/
Postat av: Annika

Länge sedan jag var här, men nu så :-) Grattis till skolan. Jag hejar på dig. Kram Annika

2009-09-05 @ 15:46:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback