Tisdagen den 3 mars. Om Alfons dag. Om rak rygg som vägrar låta sig kuvas.

Vi hade en bra dag tillsammans. Vi har haft en ganska svår tid, den senaste, men har fått lite nya krafttag. Vi har hittat tillbaka till oss själva igen och det vi står för. Det är som att klappa dammet av sig och resa sig, stå med rak rygg och vägra låta sig kuvas. Vi ser oss inte som drabbade, det tror jag är en farlig tanke, inte heller som offer. Alfons var meningen. Alfons är meningen.
Vi gjorde hans dag till en överraskningsdag och valde det som var lättast i tanken:


Klockan visar 08.25 och Alfons har varit död i två år. Vi tänder tomtebloss och pratar om våra minnen. På bordet står ljus och foton på Alfons. Bredvid står kastrullen med havregrynsgröt. 


Hos Alfons. Alma-Lee, Christian med Lykke och Vera. 090302


Jag gjorde en bukett till honom med de blommor han tyckte mest om; lilja, solros och tulpan.
Christian, Lykke, Vera och jag 090302. 

   
Vi kör till Olseröd, som är vår början till drömmarnars hav. Där är han alltid nära. Alma-Lee och Christian tramsar sig, Vera och Lykke har somnat och jag ler... 090302


Alma kastar sand i havet; så att inte vågorna ska komma upp på mig, säger hon. 090302



Det stormar och havet lever sitt eget liv med höga vågor och skummande vatten. Jag njuter. Barnen njuter. Vi är lyckliga och jag känner mig så fri. Vi skriker långa kärleksförklaringar till Alfons, ut i gråväder, som snabbt slukar våra ord. Jag känner mig så otroligt befriad. Här vill jag alltid vara. Hit når varken finanskris eller död. 



Som vanligt: blomsterkastning i havet, till Alfons. 090302

Sen överraskar vi barnen med kycklinglunch i bilen, de är stormförtjusta! Vidare åker vi in till Tivolibadet i Kristianstad för att bara bada, bada, bada. Vi låter oss omslutas av värmen och minns när Alfons lärde sig att simma här.

         

På vägen hem stannar vi till hos Alfons och säger godnatt.

    
Alma-Lee.                             Vera.


Vet du Alfons? Du är den finaste pojken som finns på hela jorden och vi älskar dig.


Tack till er alla, som genom brev, mail, kort, sms, blogginlägg, blommor och ljus kom ihåg Alfons dag. Utan er skulle det varit bra mycket svårare. Tack, ni finns alltid hos oss.

Catarina

Kommentarer
Postat av: Anonym

Älskar er och vill er allt gott i världen. Ni finns nära mig, alltid, glöm aldrig det.

Nära mig, alla sex.

2009-03-04 @ 00:25:38
Postat av: Sofie

All karlek till er. Det verkar som om ni hade en vacker dag trots det svara. Alskar er.

Kram!

2009-03-04 @ 05:52:11
Postat av: gunilla i dalom

Varmaste. Ni är så himla söta!



Pussar och kramar till hela gänget från ett vintrigt dalom.

2009-03-04 @ 06:05:46
Postat av: Marina

Så fina bilder, så fina ord och så mycket styrka o kärlek. Med tårar i ögonen läser jag och känner att det finns hopp även när man gått genom det som ni mött. TAck för att du orkar dela med dig!

2009-03-04 @ 07:32:17
Postat av: Marie från Hörby

Så underbara bilder på er och så vackert ni valde att minnas denna mörka dag.

Ni är så fina!

Kram

2009-03-04 @ 08:03:58
Postat av: Elin A

Åh fina bilder från en speciella Alfons dag! Min 2 åring satt här i knäet och skrek: bada när han såg bilderna på havet:)

Tänker på er! Många varma kramar Elin.

2009-03-04 @ 09:32:48
Postat av: Nastasia

Så mycket kärlek och så mycket glädje det är här inne hos Dig/er!♥

2009-03-04 @ 10:56:55
Postat av: A-K

Idag blir jag glad när jag läser ditt inlägg. Så mycket kärlek. Så härligt att ni lever, trots allt. Både kroppsligt och själsligt. Kram A-K

Postat av: Maria i Vagnhärad

Oh vad fint och mysigt ni hade på Alfons dag.

Vilket fint sätt att hedra denna fina kämpar kille.

Kramar till Hela fina familjen.

2009-03-04 @ 12:54:33
Postat av: Helen

En härlig dag på Alfons dag...så fint, mitt i sorgen finns glädjen, er styrka är enorm



Namaste Helen i Lomma

2009-03-04 @ 12:58:03
Postat av: kajsa s

Ni verkar ha haft en väldigt fin dag, ni ger så mycket av er til oss läsare och till era barn. Det är otroligt. Kram!

2009-03-04 @ 13:54:43
Postat av: Johanna

Som vanligt är jag helt tårig i ögonen, men denna gången mest av att se er kärlek. Ni är så underbara...



Vilken fin dag ni fick tillsammans, en fin dag i Alfons tecken. Fridfullt och vackert...



Tack för att ni delade med er av dagen genom dessa fina bilder.



Stor kram till hela familjen

2009-03-04 @ 17:00:55
URL: http://grynisen.bloggagratis.se
Postat av: moster Lina

Precis så catarina - en rak rygg som vägrar låta sig kuvas!



Det är det som gör er så beundransvärda!



Puss systeryster!

2009-03-04 @ 18:00:24
URL: http://linaloppans.blogg.se/
Postat av: Linda på Lingon

Hej vännen

Alma berättade under middagen idag med stolthet i rösten hur ni hade "firat" Alfons. Hon verkade ha haft en fin och varm dag fylld av Alfons-minnen. Hon tackade högtidligt för blommorna och berättade att hon skulle visa sina kompisar hur fin Alfons grav var nu med alla blommor han fått. Tänk ändå hur en dag som den kan vara på det sättet och att ni som familj står starka tillsammans och finner glädje i minnen och i nuet. Alfons lever vidare i er och han är bara en tanke bort...



kram

2009-03-04 @ 21:41:32
URL: http://describingmylife.blogg.se/
Postat av: Jenny i Dalby

Vilken fin dag ni ser ut att ha haft. Tack för att ni delar med er av er stora värme!

2009-03-05 @ 09:04:32
Postat av: Jessica

Vilka härliga bilder på er!

2009-03-05 @ 09:30:56
Postat av: Anna Rosensköld

Så fin dag ni hade. Måste vara underbart för systrarna att få fira Alfons så. Jag ser att även Alfons mormor kan skriva så att det bränner i hjärtat.

2009-03-05 @ 10:21:13
Postat av: Lotta

Tänker på er! Kram

2009-03-05 @ 11:17:35
Postat av: Anna Holgersson

Så vakert...det värmer i hela kroppen när jag läser om Alfons dag. Så fint att ni kan blanda er stora sorg med så mycket glädje. Underbart att läsa och jag beundrar er styrka. Du skriver fantastiskt! Stor kram från Anna Holgersson

2009-03-05 @ 11:24:10
Postat av: Kajsa

Vilken underbar dag det blev! Det ser så fint ut och det låter så rätt! Ni är så fina och bra som kan göra den svåra dagen till något som läker själen och som känns bra.



Fina vänner, ta hand om er så bra resten av året med.

Kramar Kajsa

2009-03-05 @ 19:44:26
Postat av: Inger

Okuvlig rakrygg ! Åhh vad jag gillar uttrycket.



Havet - passar bra ihopa med Alfons och hans familj som älskar honom så !

2009-03-06 @ 14:07:57
Postat av: susanne

Ni är så fina allihopa!

Tänker ofta på er...//Kram

2009-03-06 @ 16:30:50
URL: http://www.susilidus.blogspot.com
Postat av: mia

Tänkte på er och tänkte på Alfons, den dagen liksom så många andra. Vilken fin dag! Havet är vilt och vackert, otyglat och fritt. Så som jag vill tänka att er pirat har det nu.

Va fint kortet på er är, Catarina och Christian! Tankar och kramar genom dagar och nätter, mia.

2009-03-06 @ 17:49:13
Postat av: Mia-Johanna

Älskar ert sätt att minnas Alfons.

Jag är alldeles säker på att han känner ert fantastiska stöd.

Så vackert.

2009-03-07 @ 00:23:40
Postat av: Maria

Vilka härliga bilder på en fina, underbara, fantastiska familj. Sänder all min kärlek till er. Stor kram från Maria

2009-03-07 @ 10:39:24
URL: http://mariashuvud.blogg.se/
Postat av: Ewacarin Holmqvist

Catarina med familj,

Tack för att ni vill och orkar dela med er av er livssituation. Ni har varit med om något som ingen borde vara med om så tidigt i livet. Fint att ni även numera tar med Alfons i er nya vardag. På så sätt är han en levande bror i flickornas tankar och minne trots det som skedde för två år sedan. Starkt gjort av er att ha en sådan dag. Underbara bilder!

En skön dag till er alla!

Kram

2009-03-07 @ 12:38:37
URL: http://echolmqvist.blogg.se/
Postat av: Birthe

Finaste familjen! Så mycket kärlek det bor hos er.

Alfons kommer alltid att vara levande hos er!



Kram!

2009-03-07 @ 16:39:54
Postat av: Veronica

Tack ännu en gång för att jag genom er får lära känna lille Alfons!!

Vilken fin dag att minnas honom på,

men jag bara gråter-önskar att han ändå fått stanna kvar och delat jordelivet med er trots att jag förstår att han ändå är er nära.

Ni är så starka KRAMAR TILL ER GOA GOA FAMILJ!!!

2009-03-07 @ 20:38:52
Postat av: Kristina

Alfons, Alfons den finaste pojken. Har följt dig länge… Mina tårar över dig bildar den vackraste sjö. Du och min dotter hade samma BVC sjuksköterska. Ditt foto satt ensamt på väggen.. Underbar(n) stod det, och det är du. Länge, länge har jag velat skriva men aldrig förmått. Inga ord räcker till. Jag önskar att du fick träffa Lykke, se Vera ta sina första steg, börja skolan, fortfölja alla lekar med Alma-lee..



Kristian och Catarina, all kärlek och kraft till er och era fina flickor. Alfons finns för alltid i mitt hjärta.



Kram Kristina

2009-03-07 @ 22:04:12
Postat av: Kristina

Alfons, Alfons den finaste pojken. Har följt dig länge… Mina tårar över dig bildar den vackraste sjö. Du och min dotter hade samma BVC sjuksköterska. Ditt foto satt ensamt på väggen.. Underbar(n) stod det, och det är du. Länge har jag velat skriva men aldrig förmått. Inga ord räcker till. Jag önskar att du fick träffa Lykke, Se Vera ta sina första steg, börja skolan, fortfölja alla lekar med Alma-lee..



Kristian och Catarina, all kärlek och kraft till er och era fina flickor. Alfons finns för alltid i mitt hjärta.



Kram Kristina

2009-03-07 @ 22:20:23
Postat av: Kristina

Postat av: Susanne

Vilken underbar minnesdag ni hade för Alfons, mina ögon svämmar över... Han har världens bästa familj!

Kram

2009-03-08 @ 09:55:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback