Lördagen den 23 september. Om glädje och sorg.

Jag vill skriva om vilken fantastisk dag vi har haft idag. Mer och mer Alfons och inte alls som bara för en vecka sen, med alla smärtor och sömn nästan hela dygnen igenom.

Det förändras så obarmhärtigt snabbt. Vi hinner inte med, samtidigt som allt måste tas tillvara på och komma ihåg. Inget kan tas för givet. Inga tomma ord finns att förbruka längre. För vi vet inte om det finns en månad eller ett år.

Åh, vad jag skulle önska ett friskt år. Få se de där fina lockarna på Alfons fina huvud. Att hår skulle få bli en lyx. Att bara få se smultronröda läppar och rosiga kinder annat än av feber.

Och visst är jag rädd. Jag är så fruktansvärt rädd att han inte kommer att klara sig. Att hans kropp inte ska orka mer och den förbannade cancern bara få ta över. Visst är jag rädd. Speciellt när mörkret kommer och det är dags att krypa till sängs ett par timmar och allt ska kännas sådär lungt och avslappnat; sällan känner jag mig så spänd som då.

Aldrig så ofta gråter jag förtvivlat inombords när Alma med sin mest försiktiga röst vill berätta något för Alfons och allt han orkar göra är i "bästa fall" att slå bort henne, och jag ser hennes osäkra blick. Klart att hon undrar vad det är som händer och var den där busiga Alfons, hon lyckligtvis hunnit uppleva, blivit av.

Och idag när vi frågade dom om det fanns något speciellt som dom ville göra med dagen så fick vi det unisona svaret: "Åka till Ikea." Och det fanns ju inte något alls att sätta sig upp mot, trots alla förvärkar och beräknad förlossningsdag... Tänk vad Ikea kan skänka glädje... Och dom var så glada! Alfons log och det är ett svindlande jubel!

Nu sover dom tryggt uppe i sina sängar och jag är så glad att jag, när jag vill, kan gå upp och bara få titta på dom, få röra vid dom och om jag vill, lägga mig en stund brevid bara för att få känna dom andas och få lukta på dom. Det finns inget högre än kärleken till mina fantastiska barn. Och jag känner mig så stolt över deras klokhet och deras personligheter. Det är något obeskrivbart och jag skulle aldrig vilja leva utan det!

Så går mina och Christians nattårar och känslor till Noels familj. (
www.bjornfot.blogg.se)
Det går så fort. Det gör så ont.

Catarina

Kommentarer
Postat av: Lena E

Skönt att höra att ni har det bra!! Hoppas det fortsätter så här länge till!
Hoppas filmerna kom fram i Internkuverten?? Och att Alfons inte hade sett alla!

Styrkekramizar
Lena & Zeb

2006-09-24 @ 00:25:00
Postat av: Maria i Hälsingland

Hej

Vad skönt att er Alfons känner sig bättre!! det är sådana besked vi alla vill höra om.. Själv så lider jag med fam. Björnfot både dag och natt. (Jag är en gammal barndomsvän till Stina)

Jag håller alla tummar jag kan för Alfons och följer er kamp här på bloggen. Tack för att ni låter oss" okända" ta del av er vardag..

Kram M

2006-09-24 @ 09:12:17
Postat av: gunilla i dalom

Morgonkramar! Det är allt jag kan skriva. Tänker på er ofta, ofta.

Postat av: -anki i lund

Härliga nyheter! Och IKEA hade jag också valt, vilken dag som helst, för att pigga upp mig! Kloka barn Ni har.

När alla andra tippar på när det är dags för födelse vill jag istället slå ett slag för namnförslag. Jag tycker det hela är ett mycket enkelt beslut: Alfons, Alma, ANKI -naturligtvis! ;) Hi hi hi.

Men Amanda kanske? Det betyder ungefär "den dyrkansvärda", "den vi älskar". Eller kanske Inez? Hon har namnsdag samtidigt som Alfons den 6/8. Fast Hulda har namnsdag tillsammans med Alma den 8/9. Å då är nog Hilda mer modernt? Jag har massor av fler goda förslag som Ni kan strunta totalt i :)

Ang. det där med polisbil å sånt så håller vi fortfarande på att försöka ordna det. Vi avstyrde det hela under helgen eftersom Ni inte var här. Kommer Ni till Lund igen i veckan? Vi får höras igen.

Kramar -anki (förresten så gissar jag på 28/9)

2006-09-24 @ 13:49:22
Postat av: Elisabet Kajsas mamma

Hej! Vad dina fina ord berörde mig, att snusa på sina barn är så skönt,så fint,en underbar känsla. Vad jag blir glad när jag hör att Alfons mår bättre nu. Många varma styrkekramar från Elisabet

2006-09-24 @ 15:10:01
Postat av: gunilla i dalom

Lite kvällskramar i all enkelhet. Även jag älskar IKEA. Måste dock åka ända till Gävle. Lite långt. Höres i morgon. Kom i håg att jag sa tisdag förmiddag!.

2006-09-24 @ 18:40:27
URL: http://www.kanelbullens.blogspot.com
Postat av: Malin

Älskade du. Igår i skogen sa Ebba, som inte alls vill prata om Alfons eller hans cancer, plötsligt; "Vad ledsna vi blir om inte Alfons klarar sig". Som ett knytnävsslag i magen, mitt bland bokskog och solsken. Och det är just detta, att få gå i skogen med sina älskade ungar, som är det högsta av allt. Eller att få gå på IKEA, eller att bara få se på dem när de sover, eller vad som helst, bara de finns nära. Allt annat är så otänkbart. Jag älskar er och finns hos er och väntar på det magiska samtalet.

2006-09-24 @ 19:36:32
Postat av: Tina

Såg att någon hade kommit med namnförslag här ovan till flickan i magen. Jag har en förkärlek till namn och visst måste ni hålla "A-trenden"? Ina-Adele är mitt namnförslag. Ina efter mammans sista bokstäver i förnamnet och Adele (som jag själv heter i andranamn) bara för att det är annorlunda och coolt. Förmodligen har ni tusen namnförslag redan :) Härligt att läsa att er pojke mår lite bättre just nu. Kram från Tina Stockholmsläserskan.

2006-09-24 @ 21:25:29
Postat av: Petra

Kan hon inte få heta Christina efter både Christian och Catarina?....Eller....
Kramar Petra.

2006-09-25 @ 09:09:53
Postat av: Sofie B

Skönt att få höra lite goda nyheter. Det behövs.

2006-09-25 @ 09:11:34
Postat av: Birgitte, Kalles mamma

Ett stort långt kram ifrån mig. Och ett par tårer på mina kinder för den fina kärleken du/vi har till våra barn. Kraften till att hålla i finns däri... Njut allt ni kan; det vet jag ni gör.
Lycka till med förlossnigen, Catarina - jag vet att du konstigt nog tyckar det är roligt?!

2006-09-25 @ 11:00:05
Postat av: Jennie

Ni skriver så fint, det går rakt in i hjärtat. Det är verkligen glädjande att höra att Alfons mår bättre. Jag hoppas för allt vad jag är värd att det fortsätter så.

Och så ett stort lycka till inför den stundande förlossningen!

2006-09-25 @ 11:01:36
Postat av: Sofie B

Just nu skulle jag bara vilja krama er allihopa. Speciellt dig Catarina - jag saknar dig.

2006-09-25 @ 12:56:30
Postat av: gunilla i dalom

I dag känns det som jag behöver skicka extra hårda kramar. Hoppas ni känner dom.

2006-09-25 @ 13:06:42
URL: http://www.kanelbullens.blogspot.com
Postat av: Maria

Hoppas, jag hoppas att ni har det bra och att ni allla fått njuta av de fina höstdagarna. Jag hoppas att era barn har fått njuta av varandra och att deras leenden har gett varandra lite mer livskraft.

/maria

2006-09-25 @ 19:39:51
Postat av: gunilla i dalom

Varmaste, varmaste. Nå, kom det någon hickeflicka som jag tippat?

2006-09-26 @ 14:19:33
URL: http://www.kanelbullens.blogspot.com
Postat av: Tanja (sofias kompis)

Hej! Hörde den glada nyheten att er lilla flicka kommit till världen. Så härligt! Grattis och kram från Tanja.

2006-09-26 @ 15:45:34
Postat av: Leon + familj

Och nu när det redan är ute på bloggen så passar jag också på att säga GRATTIS! Klickar in här hela tiden för att läsa en rapport. Jag hörde ryktas idag... och att det gått bra. Så skönt med glada nyheter! Nu väntar vi på en bild!
Kramar från oss,
Anna

2006-09-26 @ 15:49:45
URL: http://www.caringbridge.org/europe/leons
Postat av: Sara och Anton

Grattis!!!!! Läser det här innan ni själv lägger ut det... Det här med internet är ju en hit. Håller med ovanstående om att en bild vore toppen. Hoppas ni får några underbara första dagar med barnet nu hela familjen! Grattis än en gång /Sara och Anton

2006-09-26 @ 16:33:11
Postat av: Kyle med familj

Hej och grattis! Hann bara se Christians rygg på avdelningen idag men de glada nyheterna nådde oss ändå. Hoppas det fortsätter som en bra/bättre höst för er från och med nu!
Kramar från Katalin

2006-09-26 @ 17:00:36
URL: http://www.caringbridge.org/ky/kyle
Postat av: gunilla i dalom

Varmaste,varmaste till er alla. Hade jag rätt? Ha det så bra som det bara går nu alla fem!

2006-09-26 @ 18:37:17
URL: http://www.kanelbullens.blogspot.com
Postat av: Nettan

Även härifrån kommer det ett varmt grattis till det lilla nytillskottet.

Kram

2006-09-26 @ 18:58:30
URL: http://www.reflektioner.org
Postat av: -anki i lund

Sen kväll och jag surfar in hos Er. Drar snabba slutsatser av tidigare inlägg.. är hon här?! Härligt! Många, många kramar till Er alla fem!

(Får jag pussa på henne snart? Är tillbaka på kontoret på måndag.)

Kram -anki i lund

2006-09-26 @ 20:40:01
Postat av: Camilla med familj

GRATTIS!

Yvonne kommer väl att ringa mig i morgon bitti och väcka mig, för nu har säkert en stolt mormor säkert kläckt den glada nyheten.

Många jättekramar på er alla!

2006-09-26 @ 23:36:08
Postat av: Tess

Åhhh lilla Alma och lilla storebror..herregud allt känns så overkligt..



Tess mamma till 2 grabbar

2009-12-30 @ 13:44:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback