Onsdagen den 19 december. Om en liten knackning på dörren.

I skåpet ovanför frysen ligger julklapparna som vi köpt under hösten. Ett par till Vera och ett par till Alma-Lee. Utan julenergi, mest som ett måste. Ändå med en gnutta vilja "för barnens skull". Underst ligger ett ark med klistermärken med bilar från filmen med samma namn, som jag köpte till Alfons efter han dog. Vi har inte köpt någon julklapp till Alfons i år.


På köksbänken står julrosorna kvar med plasten runt sig. I garderoben ligger julgardiner och juldukar kvar, hopvikta och skrynkliga sen förra julen. Ljusen i stakarna lyser alldeles för starkt efter en smäll i nedpackningen och några nya lampor har vi inte kommit för oss att köpa. De är mest släckta. Efter barnen har somnat.


Jag beställer tre julskivor på Internet och när de kommer lyssnar vi hela dagen. Några luciavisor som Alma glatt skrålar med i och en och annan traditionell tomtesång. Klumpen i halsen är stor. Jag ler men ögonen tåras och Almas sång tystnar: Är du lessen mamma? frågar hon. Jag nickar och hon säger: Jag saknar åsså Alfons.

Senare på kvällen tänker jag på att hon är alldeles för liten för att kunna känna den stora sorgen och saknaden. Känna den utan att ord sägs. Hon vet hur den ser ut och jag skulle aldrig kunna lura den undan henne. Jag kan inte rädda henne från saknaden hon har inom sig efter sin storebror.


Nu är tiden svår. Vi försöker få ihop vardagen som mer och mer hänger på att Christian orkar med både barn och hushåll. De flesta dagarna är jag liggande på soffan och får bara i mig en och annan klunk av olika drycker hit och dit. När jag är ensam somnar jag för det mesta och drömmer nästan uteslutande drömmar om Alfons som död. När jag är halvvaken finns han hos mig på ett diffust sätt. Ibland är det nästan att jag väntar mig att han ska ringa eller att någon kommer för att lämna tillbaka honom igen; han har varit död alldeles förlägne nu. Jag skulle vilja visa honom den fina lyktan som Alma-Lee gjort på dagis och att Vera är så stor nu. Han skulle ha varit så stolt över henne. Om alla strapatser och konstiga påhitt hon har för sig skulle han ha lagt huvudet på sned, lett och sagt Hon är ju bara för knasig hon. Vi i vår tur skulle känt den där sanna, stora lyckan över att vi kommit ur cancern som vinnare; han skulle ju ha varit frisk nu.


Detta skulle ha blivit vår jul. Saknaden nu är alldeles för stor och tung.


Catarina


Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag vet inte vad jag ska säga.. skulle vilja GÖRA något men ingenting skulle ju hjälpa, jag förstår ju det. Jag tänker på er och jag tänker på Alfons. Väldigt väldigt ofta.
Men jag vet ändå inte vad jag ska säga.
Många kramar, Josefine

2007-12-19 @ 22:58:40
Postat av: Josefine

Förresten.. jag har köpt filmen "Bilar" till min systerson i julklapp. Han älskar bilar. Jag kommer att tänka lite extra på Alfons när Albin öppnar sin julklapp i år.
En kram till, Josefine

2007-12-19 @ 23:01:10
Postat av: sanna

vilken stor, stor oandligt stor sorg. och mina ord blir som vanligt alldeles for sma och tomma och det finns inget svar. for det fan sa jalva orattvist att han inte fick vara med er, fira jul, tindra, vara med och dela. jag tanker pa er, skickar styrka, kramar, bus och lek till er alla fem.

2007-12-19 @ 23:17:13
Postat av: Christina69

Du skriver så att det träffar och skär i hjärtat. Ögonen fylls med tårar. Jag känner ju inte er eller Alfons, men jag har fått tagit del av honom här, tack vare dig och Christian.
Jul kommer och jul går, någonstans så orkar man med på något konstigt sätt, fast man vill att det ska vara som vanligt på sitt eget sätt.
Jag tänker på er varje dag, och nu ska jag tänka extra mycket på er! Om allt går vägen ska jag och min dotter till Julkrubban på julafton och då ska jag tända ett ljus för Alfons, jag hoppas att ni inte har något emot det!?
Massor av kramar och jag hoppas att julen blir så bra som den kan bli, på ert eget sätt.
Christina

Postat av: Roland

Jo detskulle varir Er aallihopas jul nu, förväntan, gläje, tomten och alla tratidioner som man skapar inom sin egen familj/släkt. Jag minns så väl en duk från barndomshemmet som verkligen betydde jul. Jag kunde bara inte låta bli att skriva i dag igen. Ingen tröst, inget hopp kan jag ge, sorgen är lika stor och tung men det enda jag kan skriva är att jag skullle reagerat exakt lika som Er, svårmodet skulle snörpt ihop mitt hjärta, tankarna skulle alltid fått mitt ansikte fyllt med tårar men vad hjälper dessa ord Er, sorgen är Er och den kan man inte dela ut till andra för att få mindre av tyvärr, den är ens egen och den måste man bära med sig, men ur askan/sorgen kommer ni en dag, inte att glömma för det gör ni aldrig, men ni kommer att bli starkare och se tiden tillsammans med Alfons som en lyckans tid, att få ha Alfons ho Er, som för resten av era liv påverkade er och som ni aldrig kommer att glömma. Skrivet av en man som bara mist sina anförvanter när de varit äldre och som då julenkommer känner både glädje o sorg, för det var då det hände. Meningslösa ord för Er men ändå i hopp om att Ni ska veta att sorg kan följas genom er blogg och göra oss andra ödmjuka och tacksamma. Oom jag bara hade trott på en existerande Gud så hade jag bett för Er och att ni fått lindring i er oerhörda sorg. men som Tomas tvivlaren så tror jag inte på rättvisa inför döden. Jag ska aldrig glömma Er vilket kanske inte är någon tröst men att det finns människor som tänker på Er ocg Er sorg kan kanske hjälpa lite, lite i de svåraste av stunder.
rolan Fors

2007-12-20 @ 00:27:54
Postat av: Anonym

stora varma kramar till er allihop

2007-12-20 @ 00:33:45
URL: http://punaniii.blogspot.com
Postat av: Louise

Viken sorg att Alfons inte vann kampen mot cancern,
vilken sorg att ni måste leva vidare utan er fina son och bror!

Ni finns i mina tankar varje dag..

Kram Louise

2007-12-20 @ 00:36:11
Postat av: ditte

nä, hur fan säger man god jul?

2007-12-20 @ 01:29:33
Postat av: Johanna

Usch så ont det gör... Precis som du säger... Detta skulle ju vara eran jul. Nu saknas ju Alfons... saknas MASSOR. Hur gör man för att glädjas då?

Alma är fin tjej, med stort hjärta och mycket kärlek. Stora tjejen :-)

Trots allt måste jag önska er en God Jul... det önskar jag av hela mitt hjärta. Denna julen blir för barnens skull...

Tankarna på Alfons avtar aldrig... Trots att jag aldrig har träffat er så finns Alfons med mig varje dag. Finaste vackra Alfons!!!!

Kram Johanna

2007-12-20 @ 05:30:53
URL: http://grynisen.bloggagratis.se
Postat av: Åsa i Malmö

Ja, den här bullriga, livliga tomtejulen är nog långt borta från många familjer varje år.
Men samtidigt kan jag nånstans känna att julen är hopp. Julen är lite av det där ljuset mitt i allt det mörka.

Tack och lov för barn - barn som Alma-Lee, som trots sin svåra sorg efter sin storebror, ser livet som det är. Varken mer eller mindre. Gläds åt julen och åt alla julsånger och är samtidigt mitt inne i en stor sorg. Så vacker är det - att vara så oförstörd som ett barn som lever i nuet.
Varma kramar och tankar till er som vanligt - extra många nu till jul.

2007-12-20 @ 07:28:10
Postat av: Maria i Vagnhärad

Mitt liv har ändrat sig mycket sedan jag började följa er, Noel och alla andra barnen.
Förut var det viktigt att allt skulle vara perfekt vid jul m .m.
Men nu är jag lycklig
bara familjen är samlad.

Jag kan inte förstå,
endast ana hur jobbigt ni har det just nu. Och jag beklagar det, mycket.

Massor av kramar till er.. Hela fina familjen Löv.

2007-12-20 @ 07:34:47
Postat av: Miss U

Jag har en vän som vars son dog på hösten för några år tillbaka. Hösten och julen och födelsedagen för henne är en svår tid. HOn brukar säga till mig att tiden läkar inga sår men man lär sig leva med dem. Man måste lära sig leva med dem för man har inget val.
Tänker på er och känner för er i den sorg som ni alla befinner er. Alfons är så nära men ändå så långt borta.
Hoppas att julen blir varm även om en del av er saknas. Och grattis till det nya liv som finns inne i dig.

2007-12-20 @ 09:23:59
Postat av: Christina i Torslanda

Det blir ju många jular framöver som ni kanske vill fira med lite mer av er vanliga energi. Inte behöver ni känna någon press att orka med det just i år. Stanna hemma, ta hand om varandra och känn Alfons närvaro. Jag önskar så att det fanns något jag kunde göra för att lätta på bördan. Och ja, han har ju verkligen varit död alldeles för länge nu!

2007-12-20 @ 09:44:30
Postat av: StinaE

Kramar kramar kramar till er.
/Stina

2007-12-20 @ 10:24:10
Postat av: Kajsa

Idag läser jag här med Mattias över axeln. Det är skönt, skönt att känna en hand som tyst kramar min axel och som när det är färdigläst säger, "Fy vad tungt de har det. Hälsa till dem så mycket från mig."

Mina vänner, det känns tungt med alla måsten som hör julen till. Måste vara glad, det är en rolig högtid. Måste ge paket, det är fint att få vara givmild. Måste laga mat, alla får lov att frossa. Måste pynta huset, vi behöver att det är fint och juligt. Måste måste måste. Jag hade gärna haft en helt vanlig helg i ert fina sällskap istället, där det inte gjorde något att alt inte är rätt på utsidan, för det är det inte på insidan. Istället åker jag iväg och sysslar med alla måsten.
Tänkte på att när det blir nyår så är det ett helt nytt år, ett år när det inte går att säga att jag träffat Alfons. Då grät jag, precis som jag gör av att läsa din text nu Catarina.
Jag älskar er alla, kramar Kajsa

2007-12-20 @ 10:46:06
Postat av: Helena

Tänker på er.

2007-12-20 @ 11:52:35
Postat av: Carina i Göteborg

Många kramar från mig och Rasmus i Göteborg, tänker på er extra mycket nu när julen närmar sig och hoppas att helgen blir dräglig, trots den stora saknaden, kram igen, Carina

2007-12-20 @ 11:57:30
Postat av: Jennie

Min vän, det du beskriver är det jag känner när jag träffar dig och det är svårt att vara vän och inte kunna göra så värst mycket åt din sorg och ditt vemod. Och lilla, kloka Alma...
Jag finns här om och när du vill.
Stor kram och många tankar
Jennie

2007-12-20 @ 13:49:55
Postat av: Carro

Fyfan vad livet kan vara patetiskt orättvist. :'( Tänk vad Alfons är stolt över sin familj där han tittar ned från himmelen.
Jag som aldrig brukat gråta eller visa känslor sitter här å stortjuter.
Ord räcker helt enkelt inte till.
All lycka.

2007-12-20 @ 15:39:07
Postat av: Johanna

Jag tänker på er!

2007-12-20 @ 17:14:20
Postat av: gunilla i dalom

Varmaste! Puss och kram!

2007-12-20 @ 18:07:13
URL: http://kanelbullens.blogspot.com
Postat av: Caroline

Visst skulle han varit stolt. Men jag tror han är stolt över att ni fortsätter vara en älskande familj också.

2007-12-20 @ 21:51:21
Postat av: Jeanette

Jag kan inte ens börja att förstå hur tung denna perioden måste vara för er. Inga ord är tillräckliga.
Sköt om er!

2007-12-20 @ 22:42:56
Postat av: Mimmi

Jag förlorade nyligen någon jag älskar. Din sorg känns mig nära trots att situationen är lite annorlunda. Jag önskar detta år gick att leva om, med en annan utgång.

2007-12-21 @ 00:47:32
Postat av: Carola

Saknar ord...försöker förstå vad ni går igenom men jag orkar knappt tänka på det...hur orkar ni???
Jag skickar massor, massor av styrkekramar.

2007-12-21 @ 10:49:11
Postat av: Nettan

Hej Catarina!
Ögonen tåras på mig när jag läser det som du skrivit. Och även om jag saknar ord för att uttrycka det jag känner när jag läser dina ord så tänker jag på er ofta.
Många kramar
Nettan

2007-12-21 @ 13:27:10
URL: http://www.reflektioner.org
Postat av: Jenny

Det gör så ont i ett mammahjärta...

Skickar dig massor med kramar

2007-12-21 @ 15:46:37
Postat av: Maria Nyberg

Tänker på er! Många kramar!

2007-12-21 @ 18:16:04
Postat av: Matilda

Stora kramar till hela familjen!

2007-12-21 @ 18:37:12
Postat av: Susanne

Det gör ont i mig att ni ska behöva ha denna sorg! Idag blir jag så arg när jag läser dina ord. Inte på dig eller Alfons, utan på denna förbannade cancer som inte drar sig för att slå sig ner där den är som minst önskad!

Julen ska vara glädje. Som hos mig. Som hos alla oss friska, som inte behövt känna den tomhet, saknad, ilska och förtvivlan ni känner nu.

Kramar er alla och hoppas djupt inne i mig att julen får bli fin, lugn och vacker även hos er!

Susanne i Östersund

2007-12-21 @ 20:55:54
URL: http://www.fantastiska-fyran.blogspot.com
Postat av: Karolina

Alfons hoppas att Felicia ittade dig i himmlen igår när hon kom upp!
Kram på er!

2007-12-21 @ 21:24:29
URL: http://www.tidigmamma.blogg.se
Postat av: mia

Sorgen i dina ord är alldeles för stor och svår att ens kunna begripa. Dina ord ger tankarsom gör att magen knyts ihop, tårarna rinner och det gör så ONT i hjärtat. Tänk om ER sorg kunnat lättats av oss alla som får ta del av och delar er sorg.
Kloka fina Alma-Lee, samtidigt så stor och så liten för att klara av en så stor sorg och saknad.
Detta skulle ha blivit Er jul när ni firade segern efter Den Sista Striden och allting annat är så fel så fel. Hoppas att ni kan hitta ett sätt att fira jul som ni kan leva med och finna ro i. Varma kramar och tankar genom natten, mia.

2007-12-22 @ 01:27:49
Postat av: Också en Mia

Vackra ord om de svåraste känslorna. Jag kan inte förstå fullt ut, men jag hoppas att du ni får en fridfull jul allihopa!

2007-12-22 @ 10:05:08
Postat av: Elin

Tänker på er varje dag och tårarna rinner extra idag! Många varma kramar från Elin

2007-12-22 @ 10:37:15
URL: http://ellan.blogg.se
Postat av: VintageRetroPrinsessa

Jag vill bara kika in och önska er en fin jul med era vackra barn ni har.
Jag önskar er all lycka med eran baby i
magen.

Kram från lilla bambi
och mamma Jessica ;)

2007-12-22 @ 11:57:51
URL: http://www.bambii.blogg.se
Postat av: Elisabet Roslund

God Jul och ett rikitgt Gott Nytt År önskar jag er allihop
Kram/Elisabet

2007-12-22 @ 23:28:43
Postat av: Christina i Torslanda

Kära Catarina, Christian, Alma-Lee, Vera och knyttet i magen. Jag önskar er en skön julhelg med många fina minnen av piraten Alfons som ju borde vara hos er istället för på dom sju haven. Säkert sjunger han julpsalmer av hjärtans fröjd just nu, och tomten har vad jag vet inga begränsningar i tid och rum så han lär väl också titta förbi. Ni vet väl att vi är många över hela landet som har en extra plats för er i våra hjärtan och tankar just nu. Varma kramar från mig och min familj.

2007-12-23 @ 17:53:02
Postat av: Charlottes mamma

Vill bara säga mina tankar hos er. Flera jular har dukar o gardiner blivit liggande, men i år har jag av glädje över att min flicka lever, gjort julfint.....Tänker på er. skriver här, i stället för på min flickas blogg..Allt under kontroll, men likväl tungt, tungt...
Köphysterin känns så avlägsen, men det blev några julklappar till barnen, flera än jag tänkt, trots jag bjöd dem i stället på en aktivitet för några veckor sedan...Alfons påminner om min son i dag 24 år...... Så förståndig - och sådana tankar och kommentarer han hade!!!Kram ...

2007-12-23 @ 18:09:37
URL: http://www.charlottetjen.blogg.se
Postat av: fru fräken

Varm kram till er alla!

2007-12-23 @ 20:37:50
Postat av: mia

jag skulle också vilja önska er en fridfull jul. Hoppas att den blir så bra som den någonsin kan (+ att illamående och trötthet snart ger vika Catarina). Många varma julkramar och tankar genom natten, mia.

2007-12-23 @ 21:58:32
Postat av: Elin

Tänker på er och önskar er en fridfull Jul! Många varma kramar Elin

2007-12-24 @ 00:05:56
URL: http://ellan.blogg.se
Postat av: Johanna

God Jul familjen Löv!!!

Tänker på Alfons och er första jul utan honom. Självklart en otrolig saknad...

Stor kram Johanna

2007-12-24 @ 00:16:47
URL: http://grynisen.bloggagratis.se
Postat av: Louise

Vill önska hela fina familjen Löv en God Jul,
hoppas den blr fin trots Er stora saknad av Alfons!

Det brinner ett ljus här hos mej,
för Alfons och för alla andra änglabarn!

2007-12-24 @ 09:54:16
Postat av: Marie från Hörby

Jag vill önska hela familjen en God Jul. Hoppas ni får en fin dag trots att en av er saknas...
Många kramar

2007-12-24 @ 10:51:45
Postat av: Therése

God jul Alfons! God jul till dina syskon och även till din mamma och pappa.

Kram!

2007-12-24 @ 11:07:58
Postat av: Lena E

God Jul & Gott Nytt År önskar jag dej och hela din familj!!

Kramizar
Lena, mamma till Zeb

2007-12-24 @ 12:32:14
Postat av: Danijela

God jul till Er. Alfons du lever i mina tankar. Kram från Danijela

2007-12-24 @ 21:35:04
URL: http://www.danijelamagdalena.blogg.se
Postat av: Maria i Vagnhärad

Massor av kramar till Er, fina familjen.

2007-12-25 @ 07:10:52
Postat av: C

Jag hoppas att ni fick en så bra jul det går utan Alfons. Ni fanns i mina tankar delar av dagen, och om än lite i efterskott; God jul.

2007-12-26 @ 00:05:53
URL: http://femhundrasju.blogspot.com
Postat av: Inger

Kära familjen Löv!!Önskar så att er Jul varit lugn och att ni kunnat få träffa nära och kära,men sådan saknad förstås efter er änglapojke.nu kommer ljuset tillbaka så sakteliga, en liten stund längre för varje dag,hoppas det ska kännas även i era liv,orden räcker inte till,men ni ska veta att ni betyder mycket för många människor som följer ert liv via bloggen.Stor Kram till er alla!!

2007-12-26 @ 11:20:24
Postat av: Karolina

God Jul till er alla!
Alfons o Felicia firade säkert en riktigt god jul dom med tillsammans med alla andra fina änglabarn!
Kram

2007-12-26 @ 12:03:37
URL: http://www.tidigmamma.blogg.se
Postat av: Syster Anna

Catarina! Ja, Alfons har varit död för länge... Din smärta och saknad är så svår att läsa om och hur är då inte känslan av att behöva uppleva den.
Du vet att du alltid kan ringa mig på när jag jobbar. Kanske kan jag inte säga eller göra ett enda dugg för att få dig att må bättre men jag kan lyssna!
Jobbar natt till lördag nästa gång....
Tusen och åter tusen kramar...

2007-12-26 @ 19:54:19
Postat av: Mimmi

Jag tänker så ofta, så ofta på Alfons och på er. Jag har gråtit otaliga gånger då jag läst på bloggen, och jag har varit för tom på ord för att kunna kommentera tidigare. Ni verkar så underbara allihopa.

2007-12-26 @ 20:58:17
Postat av: Margareta

Varma tankar..hoppas ni orkar för det är tufft nu det vet jag...så ofattbart sorgligt...det finns inga ord som kan beskriva..Stora Kramar till er / M

2007-12-26 @ 21:23:03
Postat av: Ewacarin Holmqvist

Jag hoppas verkligen att du mår bättre nu än vad du har gjort under den senaste tiden. Julen är en svår tid för alla vi som saknar någon kär i familljen. Själv saknar jag mina föräldrar som båda gick bort i cancer. Mamma år 1983 i en hjärntumör och pappa i bukspottskörtelcancer för tre år sedan.
Jag hoppas flickorna mår bra. De är så fina på fotona.
Ha det så bra som ni kan!
Tusen Kramar

2007-12-27 @ 15:39:22
URL: http://echolmqvist.blogg.se
Postat av: Malin

Sänder en tanke...

2007-12-27 @ 22:56:37
URL: http://majoli.blogg.se
Postat av: Jennie

Jag hoppas juldagarna varit så bra som de kunde bli för er. Och att ni hade det mysigt igår. Jag tänker på er. Stor kram Jennie

2007-12-28 @ 20:47:53
Postat av: Petra på Vram

Kära vänner, jag tänker på er ofta. Idag var jag hos Alfons en stund. Önskar ni har fått ha en fin jul trots allt elände i denna värld. Vi ses snart. Jag har ju lyckan att få vara ledig läääänge. Krama om alla från mig, så ses vi snart.

2007-12-29 @ 00:30:38
Postat av: Jessica

Hoppas ni haft en bra jul. Hoppas på ett riktigt bra 2008 för er.
Kramar Jessica

2007-12-29 @ 13:13:41
Postat av: Linnea

Hoppas ni tagit er genom julen och haft det så bra det nu går. Kom Tomten till Alma och Vera?

Så många vänner Alfons fått i himmeln detta året, Matilda, Felicia, Irma för att nämna några. Även min pappa har flyttat till himmeln liksom en underbar vän.

Hoppas 2008 blir bättre än 2007. Kram från Linnea

2007-12-29 @ 18:58:32
Postat av: Johanna

Tittar in, njuter av bildkavalkaderna på Alfons, Alma och Vera-bus som finns här på bloggen. Kärleksfulla och fina, busiga och spralliga, påhittiga och lekfulla.... era fina fina barn.

Hoppas julen har varit bra trots stor saknad av Alfons... Tänker ofta på er, ni berör mig oerhört mycket.

Ta hand om er

Kram Johanna

2007-12-29 @ 23:34:59
URL: http://grynisen.bloggagratis.se
Postat av: Elin

Tänker på er och undrar hur ni har det. Länge sedan som det var någon uppdatering men jag förstår om ni inte orkar. Många varma kramar Elin

2007-12-30 @ 10:30:59
URL: http://ellan.blogg.se
Postat av: Christina i Torslanda

Hej på er. Freja undrade i morse om det aldrig ska komma någon snö? Idag är det solsken och åtta grader varmt här på västkusten så det ser ju inte direkt lovande ut... Häromdagen var det årets mörkaste dag, rent datummässigt. Men vi vet ju alla att den dagen egentligen inföll för många månader sedan just det här året. Nu har det dock vänt
i kalendern och jag hoppas att ljuset även letar sig tillbaka hos er så småningom.
Vi åker iväg för att fira nyårsafton hos vänner så jag passar på att önska er ett gott nytt år redan nu. 2008 blir året när en ny liten begåvad, charmerande och färgstark Löv-medlem anländer! Många kramar till er allihop och särskilt till Alfons som ju får se fyrverkerierna på nära håll!

2007-12-30 @ 12:56:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback