Måndagen den 14 maj. Om Alfons, kalas och en vanlig pissmyre-måndag.

Idag har det varit ganska lungt. Jag har spenderat eftermiddagen i trädgården med Vera. Vi klippte gräsmattan och lekte med leksakerna och jagade iväg pissemyror (svenska, läs rödmyror) som ville bita oss i fötterna. Klockan 15.30 kom en fin Alma-Lee hem från dagis och hon tyckte att hennes trädgård var så fin. Sen kom Malin, Hugo och Hannes förbi, följt av Olle som stannade på middag: kikärtssallad, broccoligratäng, grovt bröd, makaroner, köttbullar och fiskpinnar. (!!!) Gissa själva vad barnen önskat! Gott var det iallafall.

Sen körde jag och Alma ner till Alfons och sjöng godnattsånger för honom och varandra. Alma sjunger så hjärtligt och det skorrar riktigt innerligt på de allra högsta tonerna. Så sjunger hon för sin döde bror som ligger där i jorden bara en liten bit från oss. Det är så konstigt.

Jag har mer och mer slagit mig till ro med att jag nog aldrig kommer att förstå. De dagar som känns bra, för tillochmed de finns, är bara tankarna lite längre bort. Det gäller att inte tänka så mycket, att inte närma mig Alfons, ibland nästan något alls. Det bestämmer jag ofta redan på morgonen, om jag orkar tänka på honom mycket eller inte. Jag väljer ofta det aktivt, och i det finns en väldig kontroll. Om det är "sunt" eller inte, det låter jag förbli osagt! Och ja, visst "pratar" jag med honom. Hans röst finns ju i mig och jag känner honom. Jag vet vad han skulle svarat om jag frågar. Det är bara att göra det. Någon gud tror jag ju inte på. Men Alfons röst! Den finns.

Igår var vi på kalas. I de sammanhangen fattas det där fantastiska lilla barnet alltid extra mycket. Kusinerna är ju många och så nära i ålderna. Alla nio är: Rakel 1997, Ebba 2001, Alfons 2002, Hannes 2003, Alma-Lee 2004, Joel 2004, Hugo 2005, Vera 2006 och Ella 2007. Helt plötsligt är det en lucka. En lucka i det som är och samtidigt inte är. Och det är så fel!

Nu ska jag och Christian spela kort och invänta den ordentliga tröttheten som hjälper genom natten.

"Christina från Torslanda": Så glad jag blev av det du skev idag om ditt restaurangbesök igår. Just vår tanke, en av dom, att finnas för andra. Just för att det behövs!

Catarina


Nedan:

Sång, a capella, från begravningen. Bilder på Alfons plats på jorden.

"Till fjärran land ska du fara,
långt bort till din Söderhavsö.
Över hav och vilda vågor,
Adjö, fina Alfi. Adjö.

Där skall du dig bygga en hydda,
och där ska du leva och bo.
Men vi går kvar här och sörjer.
Adjö, fina Alfi. Adjö.

Och kommer du aldrig tillbaka,
till oss från din Söderhavsö.
Så lever du kvar i vårt hjärta.
Adjö, fina Alfi. Adjö."

image130

Begravd under tallar och himmel.

image131

Påsk hos Alfi.

image132

Vår och försommar hos vår fine Alfons Gunnar Malclom Löv.




Kommentarer
Postat av: Anonym

fina fina,
stora kramar till er alla...

Postat av: mia

Efter en alldeles för lång TV-kväll, när hemmet är nedsläkt och bara datorn står där och lyser tänker jag; bara en kort titt in till Alfons och en hälsning till er alla. Och så har ni haft orken att än en gång dela med er av er själva och ert liv till oss här ute som tycker att vi känner er ganska väl vid det här laget... Tror nog att alla som förlorat någon viktig hittar sitt sätt att leva med sorgen och livet efter. Ert sätt är säkert alldeles rätt för er. Längre fram finns kanske dagar när du inte behöver bestämmma dig för hur mycket du orkar tänka, utan bara kan låta tankar och minnen komma nära och gå, utan att de river upp och gör så ont. Vilken vacker plats ni har valt att vara Alfons. Kramar till Alma-Lee som sjunger och tankar till er genom natten, mia.

2007-05-15 @ 00:59:04
Postat av: Jessica

Arla sätarödsmorgon. Tänker på er.
Vi ses ikväll!

Kärlek.

2007-05-15 @ 04:34:06
Postat av: gunilla i dalom

Varmaste i morgontimman.
Vilka fina bilder. Tack för dom och fina ord.

Tänker på er med fina vackra tankar och stora varma kramar.

Puss på Alma-Lee!

2007-05-15 @ 07:25:53
URL: http://kanelbullens.blogspot.com
Postat av: Malin i Orsa

Jättefina bilder!
Kramar

2007-05-15 @ 07:55:13
URL: http://www.malinakrocko.blogspot.com
Postat av: Mia

Ni skriver så otroligt bra. Och klokt. Och vackert. Och starkt. Även om ni har varit med om , troligen, det värsta som kan hända en familj, så orkar ni. Jag beundrar er så mycket och hoppas att ni finner någon slags frid, trots den stora, stora luckan.

2007-05-15 @ 08:26:11
Postat av: Annelie (Zackarias mamma)

Vilka fina bilder över Alfons plats. Där kan han säkert drömma sig bort när han ligger och tittar på månen.
Det är ju så olika hur man hanterar olika sitiuationer i livet - så som ni lever och tänker nu är ju sunt för er. Det är det bästa ni kan göra av situationen. Det är ju skönt att ni emellanåt kan släppa tankarna lite längre bak så ni hinner med att se den fina trädgården och alla pissemyror :-)
Hoppas vi ses nästa vecka då vi ska fixa "våra barns gemensamma trädgård".
Kram Annelie

2007-05-15 @ 09:07:27
Postat av: Kim

Hej fina ni! Jag tror visst det kan vara sunt att låta dagarna vara olika, att tänka och sörja olika efter hur man orkar. Det kommer nog att ta ett år eller ett par innan insikten verkligen kommer, att Alfons inte finns som innan. Saknaden kommer nog att ändra form många gånger, hela livet, men Alfons röst kommer finnas kvar. Och Alma kommer att sjunga för honom.

Puss å kram

2007-05-15 @ 09:11:13
URL: http://gror.wordpress.com
Postat av: Ellen

Det är fint på Alfons grav. Snart ska vi åka och hälsa på honom och presentera lillebror för honom.

2007-05-15 @ 11:37:51
URL: http://www.avigt.nu
Postat av: Kajsa Sigvardsson

Hej, vilka fina ilder och bra ord. jag tycker inte det låter osunt att bestämma sig om man orkar tänka eller inte.det handlar väl om att man känner efter hur man mår!

Kram kajsa Si Malmö

2007-05-15 @ 11:40:31
Postat av: Danijela

Jag hittar inte ord att beskriva allt som jag känner nu. Ville bara sa att ni är hela tiden i mina tankar. Kram från Danijela

2007-05-15 @ 12:12:14
URL: http://danijelamagdalena.blogg.se
Postat av: Matilda

Stora kramar till er. Vilken fin grav han har, lilla Alfons!

2007-05-15 @ 12:55:46
URL: http://matildamatsdotter.blogspot.com
Postat av: Maria i Vagnhärad

Imorse när jag gick in och kollade som jag alltid gör, så fick jag stänga rutan direkt.
Oj vilka stora tårar som rann då, och nu också.
Det gjord ont att läsa om dina tankar, Alma sjunger för sin älskade bror samt att se Alfons jättefina grav.
Det är ju så FEL.
Kramar till Er

2007-05-15 @ 13:14:58
Postat av: Angelica

Vilka fina bilder, skönt att höra att det finns bra dagar hos er i sätaröd trots allt...
Våra tankar finns hos er dagligen!!!


Kramizzar & våra varmaste hälsningar till dig Catarina & din underbara fin fina familj!!!

2007-05-15 @ 13:31:05
Postat av: elin röndahl

Otroligt fina bilder..tänker på er..kramar från Elin/Malmö

2007-05-15 @ 13:57:33
Postat av: Maria i Vagnhärad

Jag skrev en gång tidigare.. Men nu finns det inte kvar längre ???
Det jag skrev var..
När jag in här imorse, som jag alltid gör. Så var jag tvungen att stänga sidan igen. Tårarna rullade ner.
Dina tankar, Vera som sjunger för sin älskade bror och att samtidigt se bilder ifrån Alfons jättefina grav. Blev alldeles för mycket, fast att jag gråter nu också.
Det är så himla FEL.

Kramar till Er alla.

2007-05-15 @ 17:27:28
Postat av: Linda

Kan inte sätta mig in i er sorg, blir så rörd när jag läser om era dagar. Så vackert det var hos Alfons!

2007-05-15 @ 18:16:50
URL: http://mysmamma.webblogg.se
Postat av: Kajsa

Jag är så ledsen att det blev så... Det är så ofattbart coh svårt att förstå, varför Alfons inte finns här längre att krama och pussa, leka och busa med, läsa sagor för och älskas.
Tröttheten är stor och tung, när den blir för stor gråter jag och förstår att han är borta, annars känns det som att gå runt med ett täcke på huvudet.
Jag är ledsen att jag inte ringt, tänker på er så ofta. Det är bara så mycket med jobb och allt. Tänker på er, på fina Alma-Lee och Vera. Pussa dem från mig.
Älskar er.





FAN FAN FAN! Varför skulle just Alfons dö?

2007-05-15 @ 18:28:58
Postat av: Jessica

Vilken vacker plats!! Men så FEL att piraten ska ligga där. Jag ryser när jag ser bilderna men ler vid tanken på att Alma sjunger för sin bror.
Tänker på er.
Kramar Jessica

2007-05-15 @ 18:35:03
Postat av: Martina Björneskog

Wow vilken fin plats alfons har fått. Hoppas att ni har det bra tillsammans, ni är en fin familj. Kramar

2007-05-15 @ 19:10:29
Postat av: Mats Nosstgneb

Så fint med blommorna och jordgubbsplantan. Då blir Alfons kanske den där blomman som ni pratade om. Sköt om er/ Mats Bengtsson

2007-05-15 @ 19:48:13
URL: http://myshit.blogg.se/today/
Postat av: Anonym

Har följt er länge nu, en av alla medmänniskor ute i periferin. Vill bara säga att;
Catharina,det sätt du och övriga familjen lever med sorgen känns faktiskt just sunt fast du frågar dig om det är det. Ditt aktiva val att välja hur mycket du orkar tänka känns så klokt. Att vissa dagar inte tänka lika mycket tror jag är helt rätt. Alfons finns inte mindre med er för det, oavsett hur mycket "tanketid" han får.
Tack för att ni delar med er av ert liv. Ni berör och stannar kvar i hjärtat långt efter att era ord är färdiglästa.

2007-05-15 @ 20:37:57
Postat av: "Konstanze"

En sådan vacker plats och utkik från Alfons plats. Stora vackra tallar under en vacker blå himmel och en måne...vackert

2007-05-15 @ 21:05:49
URL: http://kulturnorden.blogg.se
Postat av: Tova&Lovisas mamma

Tack för att ni delar med er av er fina familj! Tänker på er sååå ofta!

Många kramar Mahlin

2007-05-15 @ 22:50:13
Postat av: A

Jag började läsa bloggen för ett par månader sen och har hunnit tagit mig igenom nästan vartenda inlägg. Jag läser bloggen dagligen, fastän jag vet att jag inte kommer finna mig något nytt, och varje gång överfaller tårar mina kinder. Varje ord som skrivs träffar rätt in i hjärtat och det gör ont, hur ont som helst. Men ändå kan jag inte sluta besöka bloggen, inte sluta läsa allt som skrivits/skrivs. Jag tänker på er. Ta hand om er!

2007-05-15 @ 23:53:46
URL: http://aamelie.blogg.se
Postat av: Åsa i Malmö

Tänker på er - är inne och läser här ofta.
Kramar och tankar till er alla.

2007-05-16 @ 07:10:33
Postat av: gunilla i dalom

Varmaste! Blå himmel och sol men kallt. Brrr. I dag åker vi till Falun en sväng, fram o tillbaka. Reumatolog besök. Sen till Insjön och C.Oh. Mats ska köpa en liten kärra till åkgräsklipparn.

Tänker på er och hoppas att det växer fint bland blomster och grönsaker.

Pussar o kramar i stora lass.

2007-05-16 @ 07:14:07
URL: http://kanelbullens.blogspot.com
Postat av: Marie från Hörby

Vilka vackra bilder! Men det är SÅ fel att det är ett barn som ligger där...
Jag tänker ofta på er!
Kram

2007-05-16 @ 08:30:33
Postat av: Anonym

Varje inlägg har jag läst flera gånger och jag kommer att fortsätta läsa denna blogg - så länge ni orkar/vill/kan uppdatera den.
Jag skickar även idag en stor kram till er och eran familj.

kram på er alla./Teddy

2007-05-16 @ 12:02:32
URL: http://caitlin.blogg.se
Postat av: Evelina

Fina, fantastiska Alma som sjunger för sin bror, jag kan se henne framför mig där hon sitter under tallarna. Barn kan vara så fantastiskt underbara! Massor av kram från ett sjukt stressigt Malmö som, förhoppningsvis, snart lugnar sig lite när skolterminen slutar. /Evelina!

2007-05-16 @ 12:52:50
Postat av: Cilla

Så fint ni har gjort vid graven och så fint under tallarna. Så fint att ni sjunger för Alfons. Jag tror att allt som gör att man hanterar dagarna är bra och det låter sunt att tänka mer de dagar man kan det om man kan styra det. Många kramar till er alla från Cilla

2007-05-16 @ 19:46:48
Postat av: sanna

En sådan stor, stor sorg att Alfons inte längre får finnas här. Fast det gör han ju, ändå på sätt och vis. Men det är så FEL! All styrka, och många kramar till er alla fem!

2007-05-16 @ 19:50:49
Postat av: gunilla i dalom

Varmaste till natten. Puss o kram! Slår en pling i helgen.

2007-05-16 @ 21:19:42
URL: http://kanelbullens.blogspot.com
Postat av: Christina från Torslanda

Godmorgon! Vilken väldigt vacker och oerhört sorglig sång på samma gång... Lilla Alma-Lee, det kan inte vara lätt att förlora sin vapendragare och buspartner. Men hon ser ut som en liten stabil (och älskad!) person på bilderna i alla fall. Fina...

2007-05-17 @ 07:43:20
Postat av: gunilla i dalom

Varmaste! Ruggigt o småkallt i dalom i dag. Men nu MÅSTE jag planta mina växter jag köpte för över en vecka sen. Dom ropar varje gång jag går förbi "sätt oss i jord, sätt oss i jord" Så i dag ska jag.
Ha en bra dag och pussar och kramar i stora mängder!

2007-05-17 @ 09:46:24
URL: http://kanelbullens.blogspot.com
Postat av: Kim

Livet och döden är så svåra att greppa, bara för stora för att få plats i hjärnan. Det känns som att vi människor är så små inför allt det stora, samtidigt ryms det inom oss. Det svindlar ibland.
Nä, jag får sluta svamla och gå ner och lyssna på vår äntligen installerade diskmaskin istället. Väldigt konkret. Puss & kram på er!

2007-05-17 @ 13:33:15
URL: http://gror.wordpress.com
Postat av: Birgitte

Dagarna går och livet består...trots allt.
Men det liggar väl till oss alla att vi vill förstå, vill kontrollera - och när man inte kann och det obegripliga inträffar - hur hanterar man då det?
Jag är säker på att ni kommar igenom, men hålet finns för alltid där - men också den ofantliga kärleken till Alfons.
Kramar och tankar ifrån mig.

2007-05-17 @ 18:32:34
Postat av: Jennie

Det är så fint på Alfons plats. Jag slänger ett öga och en varm tanke dit varje gång jag passerar. Ibland stannar jag till, men jag vågar inte längre göra det med sovande barn i bilen..!

Jag fattas ord idag, men jag tänker så mycket på er alla i den stora familjen Löv. Och på dig med, Kajsa och alla andra som sörjer och saknar Alfons.
Stor kram Jennie

2007-05-17 @ 19:49:32
Postat av: gunilla i dalom

Varmaste på torsdagkvällen. Dom har fått jord och dom blev såå glada.
Tankarna finns hos er och kramarna kommer genom elektroniken ner till er. Stora och varma.
Pussa lite extra på flickorna.

2007-05-17 @ 20:56:05
URL: http://kanelbullens.blogspot.com
Postat av: Johanna (Ebbes mamma)

Vill skicka en hälsning till er. Vilken underbart vacker plats ni har valt åt Alfons.

2007-05-18 @ 00:54:14
Postat av: Syster Anna

Alfons som var min första lilla "kontaktis" kommer för alltid att ha en speciell plats i mitt hjärta.
Ni vet att jag finns här ute i periferin om än mest sjukhusrelaterat....Men jag finns och ni vet...
Tusen kramar och tankar

2007-05-18 @ 11:15:12
Postat av: gunilla i dalom

Varmaste!
Pussar o kramar i stora lass!

2007-05-18 @ 11:43:27
URL: http://kanelbullens.blogspot.com
Postat av: Sara

Hej starka ni.
Jag hälsar på er ibland här inne på bloggen, fast jag är långt ifrån på olika sätt. Så glad att jag i alla fall en gång fick träffa fina Alfons!
När jag ser bilderna på graven tänker jag samma sak som när jag var där i verkligheten: aldrig har jag sett så mycket kärlek på en och samma plats.
Kram från Stockholm (där vi för övrigt också säger pissmyra!)

2007-05-18 @ 19:05:05
Postat av: gunilla i dalom

Varmaste och blötaste, för jäklar vad det regnar. Vi har fått byta hage till hästarna. Den andra tänkte vi ha till gyttjebrottning. Hänger ni med? Fast den har väl torkar upp till i sommar. Varma tankar och stora kramar.
Pussar!

2007-05-19 @ 10:59:36
URL: http://kanelbullens.blogspot.com
Postat av: Anonym

Så fint att ni åker till Alfons och sjunger godnattsånger för honom och så fint ni har gjort på graven.
Igår var Andreas, Rebecca, Charlotte och mormor på IKEA. Till lunch valde barnen älgmakaroner och då tänkte vi extra mycket på Alfons.
Idag har hela familjen och 16 andra varit i Skånes Djurpark och tittat på djuren i regnet och ridit på ponny och lekt och grillat korv och ätit massor av goda kakor och kex. Då trodde vi att barnen skulle vara trötta när vi körde hem, men den som somnade var Charlotte.
Många, många kramar till er alla

2007-05-19 @ 19:32:44
Postat av: gunilla i dalom

Varmaste i nästan natten.Hoppas dagen har varit bra.
Varma tankar och bamsekramar.

2007-05-19 @ 22:07:58
URL: http://kanelbullens.blogspot.com
Postat av: gunilla i dalom

Varmaste och god morgon. Mulet i dag och regnet hänger i skyarna ovanför våra huvuden. Dimma har en...i dag tänker jag inte gå ut dag...så jag ska alldeles strax gå ut och borsta henne och mocka så det blir rent och fint.
Fina, fina tankar och stora mjuka kramar!

2007-05-20 @ 09:39:44
URL: http://kanelbullens.blogspot.com
Postat av: Nästkusin Anna

Jo, fint är det där under tallarna. Vi var där för en vecka sedan och hälsade på. Kram.

2007-05-20 @ 20:39:09
Postat av: Jennie

Jag tänker mycket på er!
Vill bara att ni vet det.
Många kramar Jennie

2007-05-20 @ 20:52:28
Postat av: gunilla i dalom

Varmaste till natten.
Tusen kramar och pussar.

2007-05-20 @ 20:54:14
URL: http://kanelbullens.blogspot.com
Postat av: susanne

Mycket vackert på Alfons grav!
Kramar till er alla
Susanne i Östersund

2007-05-21 @ 12:12:41
URL: http://www.fantastiska-fyran.blogspot.com
Postat av: gunilla i dalom

Varmaste...och ja, jag har vaknat men dagen har bara flutit iväg. Varit hos Meta på taktil och där somnade jag förstås.
Många vackra tankar och stora varma kramar!

2007-05-21 @ 15:19:30
URL: http://kanelbullens.blogspot.com
Postat av: elisabet i boalt

Hejsan familjen Löv!
Vilka fina bilder, så fint barnen tar detta, sjönger för storebror. Vackert alltihop.
Kramar från Elisabet (som numera bor i Osby)

2007-05-21 @ 17:58:59
Postat av: gunilla i dalom

Varmaste, natti, natti och puss o kram!

2007-05-21 @ 20:51:38
URL: http://kanelbullens.blogspot.com
Postat av: gunilla i dalom

Varmaste! Solen skiner och det är lagom promenad väder.
Tänker som vanligt på er och kramar er alla.
Puss!

2007-05-22 @ 07:06:55
URL: http://kanelbullens.blogspot.com
Postat av: Christina från Torslanda

Idag är det en sorglig dag eftersom Alfons har fått sällskap på sitt skepp av ytterligare en liten tjej. Hon var anledningen till att jag hittade denna fantastiska bloggsida och jag är så tacksam både mot henne och mot er, fina familjen Löv, för att ni har delat med er av er vardag på ett sätt som har förändrat hela mitt tankesätt och inställning till livet. Det viktiga är inte att ekorrhjulet snurrar, det är att ekorrarna mår bra.
Jag tänker på er extra mycket idag och hoppas att ni förstår vad er fina, vackra son har betytt även för oss som inte är en del av den närmaste bekantskapskretsen.
Kram!

2007-05-22 @ 13:27:10
Postat av: sarah

det gör ont.
det är en vacker plats och jag är glad att dagis ligger precis intill så att barnens skratt alltid kommer att klinga över din grav, alfons. dina vackra små systrar kommer alltid att sjunga för dig, och du kommer att leva för alltid i mångas hjärtan.
men det gör så ont i mig att veta att du aldrig kommer tillbaka till oss.
jag vet hur mycket din mamma och pappas armar värker av längtan efter att få hålla dig. i mina öron ekar tomheten efter ditt skratt. jag minns det, men jag kan inte höra det. min önskan är att alltid minnas det. din röst som liksom bubblar och klingar när du berättar något roligt du varit med om. lilla hjärtat, vad du fattas oss, vad du fattas i världen.

2007-05-22 @ 18:42:52
Postat av: Carina i Göteborg

Tänker på er extra mycket när det är den 22:e i varje månad, tänker på den sorgliga men fina begravningen, tänker på Alfons som seglar runt bland stjärnorna, tänker på er och undrar hur ni har det, tänker på era fina flickor. Vi ses vid tillfälle, till sommaren ger vi oss ut på Skåne-turne´jag och Rasmus!! Kramar Carina och Rasmus

2007-05-22 @ 19:56:57
Postat av: gunilla i dalom

Varmaste till natten och stora varma kramar och finaste tankar.
Bra det där med ekorrarna Christina. Ska ta det till mig.

2007-05-22 @ 21:24:00
URL: http://kanelbullens.blogspot.com
Postat av: gunilla i dalom

Varmaste o god morgon. I dag var det allt lite frost, men det är skönt tycker jag för då vill Dimma gå ut utan krus och tjafs. Pussa på fickorna och kramar till er alla. Fina, vackra tankar.

2007-05-23 @ 07:09:08
URL: http://kanelbullens.blogspot.com
Postat av: Maria i Vagnhärad

Kramar till Er.

2007-05-23 @ 13:37:40
Postat av: gunilla i dalom

Kvällsvarmaste! Pussa flickorna och stora kramar till er alla.
Finaste tankarna.

2007-05-23 @ 21:31:01
URL: http://kanelbullens.blogspot.com
Postat av: Raklan

Vad fina bilder på natt himlen och på graven och vad fint ni har gjort det på Alfis grav jag saknar honom så mycket.
Puss&Kram:Ralan

2007-06-17 @ 10:13:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback