Tisdagen den 12 augusti. Om regnigt fönster.

Jag står i sovrummet, vid
fönstret med liten Lykke i min famn, tittar
ut genom regnig ruta, gråter.
Gråter.

Drar mjukt min hand över nyfött hår, ser
litet öra som aldrig ska få höra, storebrors
försiktiga röst säga Lykke.
Lykke.

Känner litens varma kropp, minns
den livlöst kalla i mars, förundras
över närheten, tröstar
mig med livmoderns trygga väggar, som
vaggat de båda, syskon.
Syskon.


Lykke i samtal med mamma 2008-07-31.


Älskade Alfons generad av mamma. 2006-09-30.

Catarina


Kommentarer
Postat av: marina d

Åhh vad fint du skriver... Läser och berörs av dina ord.

Kram

2008-08-12 @ 21:47:58
Postat av: Erika

En lycka och en sorg. Ett vackert barn i dina händer.

Postat av: Ewacarin Holmqvist

Du kan konsten att beröra - tack för fina ord!

Jag förstår, men ändå inte!

Kram till er alla.

2008-08-12 @ 22:11:56
Postat av: Elin A

Åh Catarina så fint skrivet! Ser dig framför mig när jag läser dina rader. Önskar jag kunde ta bort din smärta och sorg från dina axlar för en stund.

Tänker ofta på Alfons och hans systrar!

Många varma kramar Elin.

2008-08-12 @ 23:11:08
Postat av: Janina i Röstånga

Vad fint uttryckt att de har delat samma rum inom dig och därför är syskon oavsett vad livet utanför hade att överraska. Hon ser så fin ut och åååå vad jag kan älska den känslan av nyfödd nyfikenhet och oförstördhet som kommer med en liten en..

Kram i natten

/ Janina

2008-08-12 @ 23:35:29
Postat av: Mia-Johanna

Dina ord är så fantastiska.

2008-08-12 @ 23:56:27
Postat av: gunilla i dalom

Varmaste!

2008-08-13 @ 06:13:29
Postat av: Johanna

Så fint du skriver... så rakt och ärligt!



Fina bilder på fina barn



Kram Johanna

2008-08-13 @ 06:46:54
URL: http://grynisen.bloggagratis.se
Postat av: Ida Ståhl

Fyra finfina barn har ni fått, tyvärr får det första och sista inte mötas i denna värld, men jag vet att Alfons tittar ner på er lilla familj och ler, han tittar stolt ner på sin nya fina lillasyster Lykke och hela sin underbara familj. Han ler, jag riktigt ser det inom mig!

Hoppas ni finner nya styrka med lilla Lykke i er famn, allihopa!

Kramar

2008-08-13 @ 08:02:12
URL: http://idastahl.blogg.se/
Postat av: Karolina

Catarina , som vanligt skriver du så att orden går rakt in i hjärtat! Du är otrolig, och tack en än en gång att du vill dela med dig med i din sorg och nu med din lycka med er lilla tjej. Dina barn har en väldigt speciell mamma. Alfons är säkert väldigt stolt över sina tjejer...

Kram

2008-08-13 @ 08:08:23
Postat av: Anonym

Catarina , som vanligt skriver du så att orden går rakt in i hjärtat! Du är otrolig, och tack en än en gång att du vill dela med dig med i din sorg och nu med din lycka med er lilla tjej. Dina barn har en väldigt speciell mamma. Alfons är säkert väldigt stolt över sina tjejer...

Kram

2008-08-13 @ 08:09:05
Postat av: Åsa i Malmö

Hjärtslitande och sorgligt. Liv och död.

Varma kramar och tankar till er.

2008-08-13 @ 08:14:31
Postat av: Josefine

Åh Catarina, Dina ord berör som vanligt oerhört mycket.

Jag blir så glad av att se bilder på Alfons. Tack för att Du delar med Dig.

Kram

2008-08-13 @ 09:21:48
Postat av: Connie

Catarina sådana fina ord du skriver. Man blir så rörd. Underbara bilder,Många kramar från oss i åsljunga

2008-08-13 @ 10:10:09
URL: http://[email protected]
Postat av: Christina i Torslanda

Liten Lykke, så ny och underbar hon ser ut. Hon kanske undrar varför mamma gråter. Men kärleken finns runt henne, hela tiden, och precis som den fick Alfons att orka skratta och känna livet genom sjukdomen kommer den även att få henne att växa till en stark och vacker person. Ni är fantastiska och Lykke är en lyckligt lottad pyttetjej. Massor av kramar.

2008-08-13 @ 11:36:31
Postat av: Johanna

Vad fin liten tjej! Och jag instämmer, man blir verkligen rörd av det du skriver. Det går rakt in i hjärtat. Ta hand om er!

2008-08-13 @ 12:25:15
Postat av: Helen

Fina fina Catarina... vem är väl som du?...ingen i hela världen...fina Alfons...världen har varit med om dig...och kan aldrig förlora dig...fina barn...



kram och styrka till er alla

från Helen i Lomma

2008-08-13 @ 12:48:52
Postat av: Lisa Narancic

Kära Catarina,

ingenting kan ersätta ett förlorat barn, oavsett om det ännu ligger kvar i livmodern eller om det är vuxet. För en förälder är barnet något som ska ta vid. Jag förstår mycket väl din stora, svåra och ogripbara sorg. Jag hoppas du har möjlighet att leva ut den så mycket som möjligt och att du har människor i din närhet som kan låta dig prata om den igen och igen. Det är en nödvändighet, tro mig.

Du har nu ett nytt vackert litet barn, lilla Lykke, och jag önskar er lilla familj all lycka i framtiden.

2008-08-13 @ 15:47:41
URL: http://lisanarancic.blogspot.com
Postat av: susanne f

Catarina

Fast jag varken kände Alfons eller känner dig berör du mig så mycket..

Mina tankar är hos dig/er väldigt ofta

Kramar

Susanne

2008-08-13 @ 17:12:00
URL: http://bambuochbetong.blogg.se/
Postat av: Susanne

Fina,fina ord...

Går rakt in i hjärtat...

Fina,gulliga barn och en fin,underbar mamma...KRAM

2008-08-13 @ 19:18:01
URL: http://www.susilidus.blogspot.com
Postat av: Helen

Catarina vill du skriva din mailadress?

kram

2008-08-13 @ 19:36:53
Postat av: Catarina Löv (Alfons mamma)

Helen. Min mail är catarina[email protected]

Postat av: Elisabet Roslund

Livet och döden är ett mysterium, frågor utan svar...........Det gäller att ta vara på varenda sekund vi har på jorden, sen får vi se vad som kommer efter detta. Våra änglabarn vet.........det vi inte vet.

Kram/Elisabet

2008-08-14 @ 19:48:31
Postat av: mia

Vilka strålande stjärnögon på vacker prins!

Ett stort tomrum i hjärtat och samtidigt fyllt till med så mycket kärlek som bara svämmar över i dina ord. Glädjen och sorgen vandrar tillsammans. Jag hoppas att ni får mötas en dag igen, mamman och sonen som skiljdes för tidigt. Många många tankar genom natten, mia.

2008-08-14 @ 22:35:20
Postat av: Maria i Vagnhärad

Ytterligare en dikt som får det att hugga till i mitt inre. Så fin, så sorglig.

Han borde ha fått vara med och krama sin fina syster, eller förresten alla sina fina systrar.

Kramar till er.

2008-08-15 @ 07:53:15
Postat av: Sussi

Lycka och sorg - samtidigt.... Vilken svår balansgång..

Varma kramar till dig - och er andra.

2008-08-15 @ 09:35:23
Postat av: Lena

Du skriver sjukt fina dikter... Ser fram emot din bok sen! Tyckte på första bilderna i viljabarn bloggen att Lykke var väldigt lik Alma. Men på den bilden här ovan var hon en riktig liten Vera-kopia. Så fin!

2008-08-15 @ 13:08:31
Postat av: Helena

Vilka goa ungar storebror och lillasyster. Och vilken ofattbar sorg. Hans ögon ser rakt in i en.



Kram

2008-08-15 @ 19:54:20
Postat av: Anonym

Så fina ord och precis som det känns i hjärtat! Sorgen och glädjens tårar hand i hand..

Så oehört starkt och smärtsamt.

Känner och förstår.



(Miste vår son i leukemi och fick ett syskon 2 år senare.)



Kram Ann-Louise

mamma till ängeln Rasmus och Lukas och Ella.



2008-08-16 @ 19:46:47
Postat av: Susanne

Underbart go liten Lykke:)

Stort grattis till hela familjen!



Susanne i Östersund

2008-08-16 @ 20:33:22
URL: http://www.fantasiska-fyran.blogspot.com
Postat av: Lotta

Vad fint du skriver, det berör. En stor lycka och en ännu större sorg. Tänker ofta på er. Kram

2008-08-18 @ 11:04:56
Postat av: Gunvor

Vilken lycka - ett nytt barn -men vilken förlust - er undebara pojke. Kan inget säga. Tänker på min min dementa mor..89 år... och så er stora förlust....kram Gunvor...vill bara säga - måste bara läsa hur ni mår....

2008-08-18 @ 21:43:05
URL: http://charlottetjejen.blogg.se/
Postat av: Malin från Luleå

Du skriver så vackert Catarina...

Kramar till dig & din familj !

2008-08-20 @ 09:12:19
Postat av: solveig

Hörde en psalm en gång som jag tror hette:

"Sorgen och glädjen de vandra tillsammans".

De orden stämmer så väl in på din vackra dikt.

Kram

Solveig

2008-08-20 @ 13:37:26
Postat av: Erlandsdotter

Du skriver så vackert. Glädje och Sorg. Smärta och lycka. Alfons finns i mina tankar. Ni, hans familj finns i mina tankar. Kramar

2008-08-20 @ 17:42:11
URL: http://www.erlandsdotter.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback