Tisdagen den 2 juni. Om ljus och Alfons-skratt.


Alfons Gunnar Malcolm Löv


Alfons-skratt:

"Du har så långa fina dinosaurieben mamma"
Juli 2006.

*

Alfons säger att han bestämmer allt. Christian säger att han bestämmer vissa saker, mamma och pappa några andra saker och doktorn ibland. Då säger Alfons: "Jag bestämmer bara två saker. Ett: Jag bestämmer. Två: Man får inte slå på nån, annars det kan göra jätteont" 
12 december 2005 efter fem månader på avdelningen i Lund.

*

Mamma lär Alfons att dela korv med en vass kniv varpå han kärleksfullt säger: "Vilken tur att jag har en så´n här bra mamma som kan lära mig saker... nästan som en fröken."
30 september 2006

*

Vera sitter i lekrummet i sin babysitter och Alfons passar henne. Emellanåt kommer han ut till mig i köket intill för att rapportera: "Jag säger till Vera: Dé é ingen fara, já é här." och "Hon lugnade sig när jag sa hej."
14 november 2006

*




*

Till fjärran land har du farit
långt bort till din Söderhavsö
Över hav och vilda vågor
Adjö fina Alfons, adjö

Där skall du dig bygga en hydda
och där ska du leva och bo
Men vi går kvar här och sörjer
Adjö fina Alfons, adjö

Och kommer du aldrig tillbaka
till oss från din Söderhavsö
Så lever du kvar i vårt hjärta
Adjö fina Alfons, adjö



*


Kära ni som i snart fyra år följt vår resa,
kantad av jublande hopp och bottenös förtvivlan.

Kära ni, som
berikat oss med ord, givit
oss av er tid, fått
 oss att se livet
från ert håll.

Kära medläsare,
medföljare
medmänniskor, som
höll era tummar
och höll andan
när
de sista dagarna
i Alfons liv
gick mot
sitt slut.

Tack kära ni som tillsammans
trodde på livet,
tror
på livet,
trodde på Alfons
och
på oss.


*


Fredagen den 12 juni skulle komma att bli Alfons 7 årsdag. 
Hedra Alfons minne
genom att skicka ljus hem till oss,
alla
nära, okända,
som vi kan tända hos honom,
som vi kan visa hans systrar,
som vi kan värma oss vid.

Familjen Löv
Sätarödsvägen 1
298 92  Tollarp


Catarina och Christian

Kommentarer
Postat av: gunilla i dalom

Varmaste! Mycket kärlek genom stormen ner till er från mig!

Postat av: Elin A

Fine Alfons på bild! Tack för att ni delar med er så mycket av ert liv till oss här på bloggen.

12 juni tänker vi extra på Alfons. Ett bra datum, den dagen för 4 år sedan så träffades jag mannen i mitt liv och pojkarnas pappa.

Vi hälsar på hos Alfons på lördag när vi är i byn och firar nationaldagen.

Många varma kramar Elin

2009-06-03 @ 07:47:59
Postat av: Sofie

Vet inte om det kommer fram i tid, men jag (och Beth) skickar ett eller flera harifran.

Karlek,

Sofie

2009-06-03 @ 16:24:26
Postat av: Malin

Kära du, jag tänder ljuslyktan jag fick av Alfons, denna födelsedag som alla de andra. Och tänker på honom mer än vanligt, och tänker på er lite mer än vanligt. På kvällen kan ni se ljuset i vårt vardagsrumsfönster. Kram!

2009-06-03 @ 17:33:10
URL: http://www.alstrom-karleken.blogspot.com
Postat av: Agneta P

Den 12 juni är i min familj en glädjens dag med två döttrar som tar studenten. Tänk så olika det kan vara...

Men jag ska tänka på Alfons när jag hissar vår flagga, så får den även vara lite för att hedra honom på födelsedage!

Kram från Kulltorp

2009-06-03 @ 19:17:51
Postat av: A-K

Kära Catarina och Christian! När jag för första gången surfade in här på er fina blogg kunde jag inte ana hur mycket den här fina lille gossen och hans underbara familj skulle komma att betyda för mig. Er kärlek, er tro på livet och er fantastiska styrka har hjälpt mig genom min sjukdomstid och lärt mig så mycket.

Jag ska skicka ett ljus till er och Alfons.

Stor kram

2009-06-03 @ 19:29:49
URL: http://bliavmedcancer.blogspot.com
Postat av: Annika

Jag har följt er i drygt 2 år nu (tror jag). Konstigt att ni inte har en aning om vem jag är, när jag vet så mycket mer om er. Ska fira Alfons här hemma med ett tänt ljus. Kram

2009-06-03 @ 21:51:26
Postat av: Janinai Röstånga

Finfina Alfons. Jag blir alltid glad när jag ser en bild av dig på bloggen. Här inne finns du. Tack vare din kärleksfulla familj!

kram

Janina

och 5 ljus i er brevlåda snart

2009-06-04 @ 18:30:33
Postat av: Veronica

Min lillprins Elias fyller 8 år den 12 Juni,

ska tänka på Alfons då fast det gör jag föresten titt som tätt-FINE LILLE ALFONS...

2009-06-04 @ 20:24:56
Postat av: Marie från Hudiksvall

Nu var det längesen jag skrev något på er sida men är fortfarande inne och läser om er lite då och då.

Har följt er sedan jag hittade er via Noels sida,

Tack för alla kloka ord Catarina,fattar inte hur du/ni orkar...

Har själv två barn (flickor) 4 och 6 år den älsta brukar fråga om jag har varit inne och läst om Alfons igen när jag sitter här med tårarna rullande ner för mina kinder, Tack för att ni delar med er.

Självklart skickar vi ljus, ska posta 4st från Hudiksvall i morgon till Alfons och hanns systrar

kram Marie

2009-06-04 @ 21:33:43
Postat av: mia

Så fin, så fin han är Alfons. Det hade varit så roligt att fått träffa honom, fast vi kanske har gjort det. Gått förbi varandra på gatorna kring möllan. Jag trodde och tror på Alfons, en sådan stor liten person kan inte bara försvinna, han väntar någonstans. Och jag tror på er Catarina och Christian, på samma sätt som jag tror på kärlek, liv, solidaritet och genom allt det mörka också hoppet. Med ögonen fulla av tårar... Tankar och kramar genom natten, mia.

2009-06-04 @ 23:38:16
Postat av: Annika M - mamma till två buspojkar

Underbara, underbara, söta, vackra, fina Alfons. Så underfundig, så full av fantasi, bus, påhittighet, allvar. Så full av LIV. I mina tankar finns inget annat än att ni någon gång möts igen på något sätt. På Alfons söderhavsö.

2009-06-05 @ 08:39:54
Postat av: Annika

Självklart ska vi skicka ljus till eran Alfons. Du skrivr så ofantligt vackert. Var rädd om varandra. Kram från en bloggläsare.

2009-06-05 @ 10:38:53
Postat av: Johanna

Ett fint ljus kommer skickas till er, ett likadant ljus kommer vara tänt här hemma hos oss på fredag.



Alfons kommer alltid finnas i mitt minne. En så fantastisk pojke kan jag bara inte glömma!!!!



Stor kram och trevlig helg



// Johanna

2009-06-05 @ 19:22:44
URL: http://grynisen.bloggsida.se
Postat av: Elin A

Vi tjuvstartade lite idag med ett ljus. Var hos Alfons och satte ett ljus med lite klistermärken med hundar på. Sedan tyckte barnen att han skulle också ha en grön ballong från Macdonalds så den lämnade vi kvar. Fast det blåste väldigt mycket så den kanske inte stod kvar så länge.

Tänker på er! Många varma kramar Elin

2009-06-06 @ 23:20:00
Postat av: Kaisa

Å vilka underbara minnen...

2009-06-07 @ 22:02:48
URL: http://nolia.wordpress.com
Postat av: Maria Råberg

Kramar från oss.

2009-06-08 @ 10:34:00
Postat av: Honungspojkens mamma

Jag hittade din fantastiskt vackra blogg för en tid sedan (genom Alfons kusin Hugos fina blogg). Och nu såg jag att det snart är Alfons sjuårsdag...



Jag har inte ännu läst hela bloggen, men ganska mycket och gråtit med er. När din bok kommer ut kommer jag köpa den, du skriver så oerhört vackert om det svåra. Livet är grymt, det har jag också fått erfara, även om vår lille kämpe finns kvar i livet.



Kram

2009-06-08 @ 11:01:12
URL: http://www.honungspojken.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback