Torsdagen den 8 oktober. Den 11 juni 2009 dagen innan

Om den 11 juni 2009. Dagen innan Alfons 7-års dag

Det är gryning, klockan är 04.05, jag rullar ut från vårt hus, ut på E22:an. Allt är helt tyst och stilla, jag rör mig framåt helt ljudlöst, inga bilar, ingen trafik, plötsligt kommer det en lastbil över backkrönet, jag vinkar och han "tutar" med alla sina lampor (tufft många). Det är en gammal och väldigt sliten posten-lastbil med ett långt och rostigt släp. Det känns som en häftig start, gryningen är grå och det blir som ett startskott att bli bländad, nu är jag på väg mot mitt jobb på posten i Malmö, lastbilen likaså. Jag ler för mig själv.

Tar av österut från E22:an nästan direkt, rakt upp på åsen genom tät bokskog, bort från alla stora vägar, all trafik. Jag är fullpackad, tre bananer, två energybars, en påse zoo, tre stora dubbelmackor av hembakat bröd, en flaska vatten på ryggen och en liter vatten på cykeln. Vikten känns, det är tungt att släpa upp mig och allt för de branta backarna, upp till toppen på Linderödsåsen. Har bestämt att börja försiktigt de första 20 minuterna. Väl uppe på åsen vid Svensköp viker jag av mot sydväst, mot Hörby.

Ökar tempot och sätter mig ner och "borrar", 42 km/h, bra tryck i benen. Plötsligt rör sig vägen framför mig, två stora hjortar står mitt i körbanan, vi ser varandra samtidigt, de flyr ut över ett fält och jag ler över den vackra synen, strax efter, en stor rovfågel lyfter precis framför mig och flyger bara några meter ovanför mig och 20 meter framför mig. Så glider vi fram tillsammans, mellan träden, helt tysta båda två i 100 meter, när fågeln stiger och försvinner över trädtopparna skriker jag för full hals, wohooooo!

45 minuter, når Hörbys utkanter, en räv springer på andra sidan E22:an, som jag återser för första gången sedan starten. Slipper cykla på den eller ens korsa den i alla fall, svänger ner mot Hörbys stadskärna. Sätter mig upp på cykeln och börjar äta första middagen av tre, rullar ner genom Hörby inte en bil, inte en människa, 59 Km/h, måste bromsa i rondellen, och vid torget inte en levande själ, kör som om gatorna var avstängda för ett cykellopp, avstängda för mig. Snävt höger sen direkt vänster, tar kurvorna på ”fel” sida i så hög fart det går, ut på andra sidan Hörby, mätt och med ny energi.

Uppför igen, mot Lyby, ganska kraftig stigning, växlar ner, farten minskar, sätter mig upprätt och lite längre bak på sadeln för att få mer kraft till att lyfta mig och cykeln alla metrarna uppför backen (och om jag någonsin hör någon säga att Skåne är platt så blir jag förbannad). Solen går upp över landskapet som bereder ut sig mot norr, skogarna, dimmorna och hela Ringsjön, det är så vackert, vår värld, vår jord är så vacker att den får mig att glömma smärtan i benen, glömma allt.

Men bara för en liten stund. För nu kommer den smärtan, den jag känner, den tilltar och bränner och benen som inte är mina ben längre , utan två maskiner som slaviskt pumpar upp och ner. Jag tappar mer och mer energi, får växla ner, ställa mig upp i den sista branta lutningen upp mot kyrkan. Efter ca 20 minuter sipprar smärtan liksom sakta bort och ny energi kommer, benen har bytt bränsle, från de snabba kolhydraterna i musklerna kör jag nu på energin i fetterna och proteinerna i musklerna, inte riktigt samma kick i benen men jag vet nu att jag kan köra hur långt jag vill, jag bestämmer nu, jag sätter gränserna. Kroppen är min farkost, cykeln bara en förlängning av min kropp. Min hjärna styr och kroppen ska bara lyda.

Löberöd, middag igen, ner mot Flyinge, väldig backe nerför, 69 km/h, vilar, vet att Dalbybacken, som snart kommer är ett svin. 05.55 rullar genom Södra Sandby börjar klättra upp för en backe som inte finns, den syns inte i varje fall, men den känns, nu är det tungt, nu är min vilja avgörande, kommer upp, vänder ut från skogen vid Dalby, ser ut över hela slätten, i horisonten, reser sig som vita kalkstensklippor Malmös vita höghus, förorterna.

Med morgonsolen i ryggen ser jag Fosieverkets höga skorsten, Turning Torso, Malmö mitt mål, jag ler brett igen! Full fart igen, ny energi, snabbt i Staffanstorp, middag igen, ökar takten, men nu vill inte benen mer, jag vet att det hela snart är över, har en fantastisk tid; 2 tim 30 min, tar av mot Nordanå, sista orten utanför Malmö. Ser högersvängen, sista svängen sen är det bara raka vägen in till Valdemarsro över inreringvägen, sen Kirseberg och mitt mål.

PANG, kklonkk, tvärstopp! Hela framväxeln, lossnar från ramen och går in i vevpartiet fram. Stopp, stopp, får loss högerfoten från pedalen, precis i tid för att undvika fallet, bara 5 km kvar till Kirseberg, 8 mil på 2 tim 41 minuter, jag hade ju klarat det på under 3 timmar! Tusan också! Inser att jag inte kommer kunna cykla mer idag, cykeln behöver lämnas in och lagas. Ringer efter lift, (lite svårt att traska i cykelskor med klossar under), blir hämtad, cykeln in till cykelreperatör i Malmö, Bussen hem efter jobb istället.

En fantastisk upplevelse, och det ger mig en ro och ett lugn i mitt inre att åka så fort min kropp bara klarar, på gränsen av vad som är möjligt att uthärda, då är jag så nära Alfons och mig själv som det går att komma, min hjärna är tom på ovesäntligheter, jag bara finns och det är så skönt att ta ut mig helt, att låta smärtan komma och besegra den. Jag behöver besegra något, jag måste vinna, min vilja ska vinna, detta är vad jag behöver nu.

Då jag aldrig någonsin mått så dåligt som jag gör nu.

Christian                           


Kommentarer
Postat av: Viktoria

Vi tänker på dig (er) i Norrahammar!

Styrkekramar

2009-10-08 @ 09:39:53
Postat av: Anonym

Vill bara säga att det var fantastiskt vackert skrivet.

2009-10-08 @ 10:06:52
Postat av: Anonym

Oj vad det du/ni skriver berör. Tack för att ni orkar dela med er.

Malin

2009-10-08 @ 12:55:49
Postat av: Tess

Du utrycker dej så fint Christian, man kan känna din smärta & det är ju visserligen helt hemskt..

Ändå fantastiskt att du har hittat ett sätt där du & Alfons är så nära man kan vara, för det måste ju behövas och alla kanske inte vet hur man hittar det...



Jag vet inte avd jag ska säga..önskar så att allt hade blivit annorlunda..



Stor kram till dej Christian

//tess mamma till Liam & Leo

2009-10-08 @ 13:03:09
Postat av: gunilla i dalom

Varmaste! En stor kram till dig från mig och ett kallt och lite snöigt Dalom.

Postat av: David

Väldigt bra skrivet, man förstår vad du menar. Man kan känna frustrationen, och nödvändigheten att känna att man är levande och i kontroll, att människans vilja kan övervinna kroppens och naturens föreställda begränsningar. Cykling kan vara ett sätt att få den känslan. Det kanske det var för Lance Armstrong också, efter cancern han gick igenom.

2009-10-08 @ 13:22:34
Postat av: ditte

KRAM.

2009-10-08 @ 15:01:15
Postat av: Fredrik Hallor

Hej Christian och resten av familjen! Det var väldigt länge sedan (har ju bara träffat de två vuxna av er). Fint skrivet om cykelturen. Använd hjälm och kolla växlar och bromsar innan nästa start! Tänker på er. Ta hand om er allihop! Kramar!

2009-10-08 @ 19:53:26
Postat av: Maria

Åh vad jag riktigt känner din saknad efter ert barn.

Varm tanke!

2009-10-08 @ 21:04:45
Postat av: Evelina

Kram till dig, hör av dig om du behöver ett "prat som i gamla tider" - över ett skrivbord eller två.



(Idag har vi köpt hus i degeberga - men du har väl hört av frugan att det var på G)

2009-10-08 @ 21:05:29
Postat av: janina i röstånga

det du beskriver låter som en nära döden upplevelse, en förlossning, en upplevelse i gränslandet mellan liv och död...

vi tänker ofta på er och fina Alfons och tycker att det är FÖR jävligt att han inte fick växa färdigt hos.er.



kram med en väntan på en cykeltur mot våra serpentiniga trakter!

2009-10-09 @ 08:50:15
Postat av: Elin A

Christian, jag är imponerad av din styrka att orka cykla så långt, både på cykel och genom livet! Sorgen efter Alfons som ni i familjen känner är inget som jag kan tänka mig in i hudet är, men jag är tacksam att du och Catarina låter mig och alla andra ta del av den. På så sätt får jag och andra lära känna er älskade Alfons.

Nästa gång vi kör genom byn så ska vi köra inom och tända ett ljus till Alfons!

Många varma kramar till er alla!

2009-10-09 @ 23:23:58
Postat av: annika

Känner er bara genom bloggen men tänker ofta på er.

2009-10-11 @ 21:04:29
Postat av: Martina Nilsson

Hej.

Fint att du skriver.



kram



Martina

2009-10-12 @ 23:03:23
Postat av: mia

Vet inte vad jag ska skriva. Smärtan och saknaden är så svår att förstå vidden av, samtidigt som det blir outhärdligt bara att försöka snudda vid den.

Tankar och kramar till er alla genom dagar och nätter, mia.

2009-10-16 @ 11:55:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback