Onsdagen den 14 april. Om min mammas ord.

Ibland, som nu, finns det inga ord. Jag väljer att publicera min mammas ord, som ger mig minnen och trollar fram tårar till förlösning. Tack allra finaste mamma för dina kvällsord. Jag älskar dig. 

Catarina



***

Catarina, vännen... Det är så svårt att förstå...

Ända sedan Alfons dog, i tryggheten i er säng - i er famn - den där vintriga marsdagen, har jag försökt att greppa vad som hände...

Jag minns hans ögon, skrattande, eller med tårar... Hur han blundade varje gång någon personal kom in i rummet, hur han tänkte bort dem. Och hans ögon de sista dagarna, i det smala, smala ansiktet, lidandets ögon, den stora tystnadens ögon.
Men han var där. Han var Alfons, son, bror, barnbarn, syskonbarn, kusin. Alfons var där. Mitt ibland oss, när vi pratade och vilade och skrattade och lekte och lagade mat. När vi samtalade tyst, läste sagor, somnade systrarna. När vi vakade över honom.

Sen var han inte där. Den morgonen där i er dubbelsäng: Borta. Hans blick var död... Jag skulle vilja skriva det kursivt: hans blick var död. He was gone. Borta. Inte längre ibland oss...

Det är det jag inte kan greppa: inte längre en av oss. Så definitivt, så brutalt. Så grymt.

Ett barn ska inte dö. Hela dagen människor som kom för att ta avsked. Jag minns Vera, så mjuk och levande, Alma, som först när bilen kom för att hämta honom förstod sin oerhörda förlust, hur hon skrek hjärtskärande och inte lät sig tröstas av någon mormor i världen... Inte förrän du, Catarina kom på idén att det kunde hjälpa henne om Alfons fick en bit lördagsgodis med sig, en salt skruv som han älskade. Hur du lade den i hans stela hand och hur Alma lugnade sig... Sedan stod vi där på gården och tittade efter bilen som sakta sakta körde genom byn, den by, som sett dig växa upp och som tagit emot Alfons när han kom till världen. Sakta och högtidligt förbi Anne-Maries och Orvars, ner i hålan förbi Sunes och sedan upp på backen, och vi vinkade, vinkade, tills inga röda lyktor längre syntes uppe på backen. Tills skogen slöt sig kring bilen.

Jag minns hur träden, snötunga, liksom bugade för Alfons, när han för första gången reste ensam ut i världen. Hur obevekligt tomt det kändes att gå in igen, till värmen, när han färdades ensam genom kvällen...

Jag kom att leva i en bubbla sen, minns inte riktigt dagarna som följde, minns inte när jag åkte hem eller om jag var hos er hela tiden? Vet att Ditte kom hem, men hur? Vet att hon var med er när ni lade honom i kistan, har sett det på kort... Det var en sådan tyngd över de där dagarna, veckorna. Som om det inte gick att andas. Att fatta. Och den oerhörda sorgen när jag tänkte på barnens sorg. Deras saknad.
Och din, Catarina, dig som jag fött och som jag ville allt väl, som jag ville att livet skulle skona. Att du... Och Christian...

Och så detta oerhörda, att han bara försvann...

Det var fint att vi satt kring honom, så han slapp ligga ensam, där i kyrkan. Det var gott att vi satt så tillsammans, att jag kunde titta på er, mina barn, och vara här och nu. Jag minns inte de andra, vet inte vem som var där och vem som inte... En sådan fin kista, vit och med sjörövarskeppet och alla era händer och målningar... Och Mikael Wiehes säng, Katarinas fina ord. Så innerligt tacksam är jag för att det hjälpte mig att gråta. Det och det faktum att vi satt tillsammans...

Jag minns Ditte som somnade Vera, och Alma som hellre hade suttit hos Petra än hos mormor, Ebbas stora ögon och Hannes, Rakel hos sina föräldrar... visst var väl Ella med, ännu inte två månader..?

Hur vi gick vägen förbi dagis, på väg till graven, och att de hade flaggan på halv stång... hur gården var helt tom för att dagiset var stängt den dagen. Och det slog mig att så gick de med min morfar, fast då var det skola, och att skolan också hade stängt den dagen, för att inte alla ungar skulle stå och titta på när mamma och hennes systrar begravde sin far... Vi gick efter kistan bort till graven som var grävd under tallarna, och jag tänkte, att det ändå var en tröst för hans mormor, att han skulle vila bland släktingar...

Tröst... att Vera kastade ner sin napp till honom, just innan vi skulle gå... Och en oerhörd sorg i att hon aldrig skulle få lära känna sin storebror... Sorg över alla de små, som redan fått möta döden, sorg över er föräldrar, dig Catarina, som fött honom, och som var så glad när du ringde hem och berättade att du fått en son och över dig Christian, som satt och bara tittade på honom när han låg och sov i vagnen, första gången ni var uppe hälsade på... Alla förväntningar och all kärlek man fylls av när man får ett barn, allt hopp och alla goda tankar ... Tung tung var min sorg över att ni blev bestulna livet...

Så svårt att hitta de rätta orden, så tungt att andas de första åren sedan han försvann. Livet gick liksom i stå, alla toner blev skärande falska och glädjen har för alltid fått en smak av sorg. Så som när pappa dog. Alfons och pappa. För den här mormorn hör de ihop, generationerna som greppar tag i varandra. Men det var aldrig meningen att en mormor skulle överleva sitt barnbarn...

Älskar er.

***


Kommentarer
Postat av: gunilla i dalom

Varmaste, ni käraste!

2010-04-15 @ 07:58:19
Postat av: A-K

Jag ryser. Det finns inga ord. Det är inte mänskligt att vara tvungen att begrava sitt barn. Det är alldeles för grymt. Stor varm kram till er!

Postat av: Lotta

Vilka vackra ord! Tårarna kommer sakta men säkert när jag läser. Ingen ingen skulle behöva begrava sitt barn. Stor kram till er!

2010-04-15 @ 08:19:48
Postat av: Anna Rosensköld

Din mamma skriver lika gripande som du, Catarina. Jag ser framför mig det hon beskriver, och det gör väldigt ont i hjärtat.

2010-04-15 @ 08:22:32
Postat av: Elisabet Roslund

Så fint, så vackert, så känslosamt, så nära men ändå så overkligt...........

2010-04-15 @ 08:43:03
Postat av: Marie från Hörby

Så vackert din mamma skriver. Ni har verkligen en förmåga få förunnat att uttrycka er i skrift i er familj.

Det gör ont i hela kroppen att läsa hennes ord, det känns så grymt och overkligt att någon ska behöva gå igenom något sådant. Man ska inte överleva sina barn och barnbarn.

Kram

2010-04-15 @ 09:08:25
Postat av: Anna

Stor stor kram.

2010-04-15 @ 10:35:50
URL: http://www.caringbridge.org/europe/leons
Postat av: Annika

Åh, vilka fantastiska ord, vilken fin, vacker text. JAg har precis läst Sofies blogg om sin Victor som ju gick bort i cancer den 14 april förra året. Nu kommer tårarna igen. Vilken kärlek!

Från som läser här i bland men inte känner er!

2010-04-15 @ 11:43:45
URL: http://dagarmedhedda.blogspot.com
Postat av: Johanna

Så mycket kärlek...



Tänker på er så mycket.



Många varma kramar

2010-04-15 @ 16:51:43
URL: http://grynisen.bloggsida.se
Postat av: Tobbe

Tack mamma. puss

2010-04-15 @ 17:06:42
Postat av: Susanne F

så vackert skrivet...precis så är det...en mormor ska inte överleva sitt barnbarn

2010-04-15 @ 20:08:26
URL: http://bambuochbetong.blogg.se/
Postat av: Stina

Har följt er sedan tidigt, tidigt i ert bloggskrivande, genom sorg, hopp, glädje och sen till slut den nattsvarta sorgen. Den som, som din mamma skrev, för alltid skänker glädjen en smak av sorg. Inte ordagrant men något sånt. Mitt i prick. Trodde inte jag skulle kunna uppleva er förlust mer sorglig än när jag först läste att Alfons seglat iväg med sitt skepp, men nu, när jag är mor drabbar den mig än värre. Önskar er en vacker, grön, lång spirande sommar som om möjligt kan tvätta bort en aning smak av sorg från er glädje att ha varandra, era fina töser och vetskapen att Alfons fanns

2010-04-15 @ 21:26:30
URL: http://strumplisa.blogspot.com/
Postat av: Thomas Nydahl

Tack Birgitta, din text har följt mig hela dagen och jag är ödmjuk inför ditt sätt att hantera minnet.Alfons är levande för mig genom Alma, Vera och Lykke. Jag ska tänka på det när Lykke kommer hit på lördag! Tack,



Thomas

2010-04-15 @ 22:19:43
URL: http://nydahlsoccident.blogspot.com/
Postat av: Tess

Den oerhörda förlust ni bär på, olika för er alla men ändå så lika..Jag blir helt mållös och tom och undrar hur ni ska kunna gå vidare, men man känner verkligen att Alfons fortfarande är med er i allt ni gör och är...



Underbara mormor, du värmde nog många hjärtan när du skrev detta vackra om Alfons..



Tänker på er så ofta

Kram

Tess mamma till Liam & Leo

2010-04-15 @ 22:30:33
Postat av: Jenny i Dalby(mamma till tre)

Ni delar skrivandets gåva, du och din mamma. Så fint, så gripande. Tänker på er ofta trots att jag bara "känner er" genom bloggen.



Kramar!

2010-04-15 @ 22:56:46
Postat av: Kristin

Så fantastiskt vackert. Jag gråter och förundras över all kärlek som finns i er familj. Vilken underbar mormor Alfons har ♥

2010-04-16 @ 09:46:09
URL: http://littlemissred.blogspot.com
Postat av: Moa

Det verkar definitivt ligga i generna, att skriva rakt in i hjärtat... Jag kan se det framför mig. Speciellt Alma. Det gör så ont. Kram!

2010-04-16 @ 14:27:32
URL: http://legobit.bilddagboken.se
Postat av: Evelina

Fina Birgitta!

2010-04-18 @ 21:37:29
Postat av: Cilla(Evelinas mamma)

Så starkt , så vackert,så mycket kärlek och så otroligt sant. . . .Blir starkt berörd och känner den stora saknaden efter min lilla prinsessa som leker med Alfons i himmelen. Ta hand om er vi ses på lördag.Kram Cilla

2010-04-19 @ 20:58:56
URL: http://prinsessanevelina.blogspot.com
Postat av: Therese

Vilka underbart vackra ord, man blir helt mållös!!



Så mycket känslor, så mycket kärlek och så mycket sorg!



2010-04-19 @ 21:58:32
URL: http://viskarpaminaxel.blogg.se/
Postat av: eva

ur en mormors perspektiv-så känslosamt, många som "glömmer" att även mor och farföräldrar sörjer enormt! ni är så fina allihop!/ en som ni inte känner men läser ofta .kram

2010-04-20 @ 11:51:17
Postat av: mia

Så många människor med den dagen i minnen och tankar,med sorg och saknad efter en älskad liten pojke... Tankar och kramar genom dagar och nätter, mia.

2010-04-26 @ 13:01:27
Postat av: Vicktoria

Älskade fina familj. Jag läser och gråter med Er. Jag skärper till mig och lovar att inte ta mina vänner och familj för givet.



Kärlek och kram till Er!

2010-08-21 @ 13:48:27
URL: http://vick2ria.blogg.se/
Postat av: Anna i Mora

Varm kärler till Er.

Tårarna kan inte undvika att rinna nedför mina kinder.

Sorg över hur världen inte får lära känna en så fin gosse som Alfons.

2010-12-31 @ 13:51:18
Postat av: Petra

Tack, finaste Birgitta för din känslosamma berättelse!

Det hjälper mig att minnas. "Undermärkligt" hade älskade Alfons sagt! Aldrig ska jag nånsin glömma dig..... <3

2011-02-23 @ 21:03:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback